Jak zwiększyć liczbę zbieranych leadów przez zmiany w formularzu kontaktowym?

Formularze kontaktowe to jedno z głównych narzędzi do pozyskiwania leadów przez stronę www. Poprawnie skonstruowane, pozwalają na przekonwertowanie części anonimowego ruchu na Twojej stronie internetowej w kontakty do realnych osób, potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. Jak zwiększyć liczbę zbieranych leadów, poprzez dobry formularz kontaktowy? Poznaj 5 najlepszych praktyk!

Zastanawiasz się jak zwiększyć liczę zbieranych leadów? Skuteczny formularz kontaktowy to taki, który zachęca do kontaktu z Twoją firmą. Musi być dobrze widoczny, wygodny i łatwo dostępny, zawierać wyraźne CTA oraz wartość, jaką otrzymają Twoi odbiorcy po wypełnieniu formularza. Każda podstrona zawierająca formularz kontaktowy zwiększa Twoje szanse na to, że osoba przeglądająca stronę w końcu, na którymś etapie, zdecyduje się z Tobą skontaktować – dlatego warto umieszczać je na wielu podstronach, a także na blogu. Warto pamiętać też, że taki formularz to nie tylko jedna z form kontaktu z Twoją firmą. Formularze wykorzystuje się również w kampaniach marketingowych prowadzonych na landing page czy tych mających na celu wręczenie odbiorcy konkretnej wartości w zamian za pozostawienie kontaktu – jak np. branżowego e-booka czy zniżki na usługę. Poznaj podstawowe zasady tworzenia formularzy, które realnie przełożą się na zwiększenie liczby zbieranych leadów!

Jak zwiększyć liczbę zbieranych leadów. Dobry formularz kontaktowy.

  1. Po pierwsze – ogranicz liczbę pól w formularzu

Badania i praktyki e-przedsiębiorców wskazują jasno, że formularz kontaktowy powinien składać się z maksymalnie trzech pól. Quicksprout podaje, że trzy pola w formularzu pozwalają im utrzymać konwersję na poziomie 25%, a przy dodaniu sześciu i więcej pól współczynnik ten spada do 15%.

optimum conversion rate liczba zbieranych lidówSkuteczny formularz kontaktowy będzie miał tylko 3 pola

 

Jeśli dane poza imieniem, e-mailem i treścią wiadomości nie są dla Ciebie kluczowe, postaraj się ograniczyć formularz właśnie do tych trzech pól. Ogranicz też stosowanie pól wymaganych – nikt nie lubi być do czegoś zmuszany, po co więc zniechęcać osoby, które wstępnie same zdecydowały się przekazać Ci swoje dane kontaktowe? Jeśli naprawdę potrzebujesz się czegoś więcej dowiedzieć od takiej osoby, dowiedz się tego naturalnie w drugim kroku.

2. Dodaj przycisk CTA i nadaj mu odpowiedni kolor

Z obserwacji marketingowców wynika, że nie tylko treść przycisku Call-to-Action ma znaczenie, ale również jego kolor. A ten powinien przede wszystkim pasować do layoutu Twojej strony, ale też mocno się na jego tle wyróżniać. Według wielu badań najbardziej skutecznym kolorem przycisku CTA jest czerwony i jego odcienie, ale w mniej agresywnych kampaniach warto rozważyć też pomarańczowy, niebieski i zielony. Porada dla bardziej wnikliwych marketerów: przy planowaniu designu strony i koloru CTA warto zgłębić się w badania dotyczące psychologii kolorów oraz emocji, jakie wzbudzają w odbiorcach, i dostosować je do głównych celów i przesłania Waszej marki. Ważne, by przycisk CTA był doskonale widoczny i wręcz krzyczał “Kliknij mnie!”.

3. Pozbądź się Captchy

Choć wielu właścicieli e-biznesów decyduje się na stosowanie Captchy w celu ograniczenia spamu, warto rozważyć jej usunięcie – dla odbiorcy to kolejne kilka kliknięć przed kontaktem z Tobą, które mogą zaważyć na decyzji o wysłaniu formularza. A co więcej – realnie na tę decyzję wpływają, zmniejszając współczynnik konwersji o średnio 3%, jak donoszą badania.

 

4. Wyjaśnij, co stanie się z zapytaniem po przesłaniu formularza i jaką wartość oferujesz

Czy sprzedawca/obsługa klienta skontaktuje się z zadającym pytanie? W jakim czasie? Czy otrzymam obiecany w formularzu e-book, raport, zniżkę? Jeśli tak, w jakiej formie i po jakim czasie? Upewnij się, że w opisie formularza krótko ale treściwie wyjaśniasz, dlaczego prosisz o maila i jaka będzie akcja z Twojej strony po jego pozostawieniu – to pomoże Ci zbudować wiarygodność i zaufanie odbiorcy. Warto również – szczególnie w kampaniach marketingowych – oferować odbiorcom konkretną wartość w zamian za pozostawienie danych. Niech będzie to raport, badanie, zniżka, darmowy okres próbny, e-book czy webinar. Opcji jest wiele, i z całą pewnością warto przygotować choćby jedną, konkretną wartość, która przekona odbiorcę do pozostawienia swoich danych.

5. Zastanów się nad treścią przycisku CTA

Ludzie nie lubią deklaracji ani nakazów, a wyrażenia takie jak “Pobierz”, “Zarejestruj się” czy “Wyślij” nie wzbudzają pozytywnych emocji. Badanie przeprowadzone przez Hubspot pozwoliło określić, jakie słowa umieszczane na przycisku CTA generują większą, a jakie mniejszą konwersję. Okazuje się, że przyciski zachęcające do dowiedzenia się więcej są skuteczniejsze niż krótkie nakazy w stylu „Zarejestruj się już teraz!”.

clikcs by button text dobry formularz kontaktowy
CTA w formularzach, które przynoszą więcej leadów

Na koniec warto pamiętać też o tym, że formularz do zbierania leadów musi być przede wszystkim przyjazny. Wzbudź w odbiorcy poczucie, że po drugiej stronie siedzi prawdziwy człowiek, a nie bot. Testuj kreatywne kreacje, przyjazne opisy formularza. Stosuj humor, jeśli wartości Twojej marki na to pozwalają. Bezduszne formularze zostaną użyte wtedy, gdy odbiorca naprawdę potrzebuje się z Tobą skontaktować. Lekkie, przyjazne i miłe formularze mogą zachęcić go do kontaktu nawet, jeśli nie ma tak dużej potrzeby.

Zainspiruj się kilkoma przykładami dobrych formularzy!

  1. Formularz zwiększający liczbę leadów

przykład zwiększenie leadow poprzez formularz kontaktowy

2. Jak zwiększyć liczbę zbieranych leadów

skuteczny formularz kontaktowy

3. Jak zwiększyć liczbę zbieranych leadów – przykład

dobry formularz kontaktowy

4. Więcej leadów z formularzem Novem

novem dobry formularz kontaktowy

5. CTA generujące leady

cta generujące dobry formularz kontaktowy

6.  Formularz z CTA generującym leady

przykład generowanie leadow

7. Jak zwiększyć liczbę zbieranych leadów przez formularz

sposoby na zwiększenie leadów przez formularz

Na koniec pamiętaj, że zbieranie leadów to jedno, a ich obsługa, klasyfikacja i konwertowanie w klientów to drugie. W tym procesie pomoże Ci system Marketing Automation, o którym pisaliśmy.

 

Share Button