Droga klienta od wylądowania na Twojej stronie głównej do zakupu jest naprawdę długa. Zobacz, jak krok po kroku wygląda proces zakupowy użytkowników Twojego sklepu i sprawdź, czy nie popełniasz jednego z podstawowych błędów UX.
W poprzednim wpisie powiedzieliśmy o 5 fundamentalnych zasadach dotyczących projektowania stron internetowych (zwłaszcza stron e-commerce) w metodologii projektowania zorientowanego na użytkownika. Dziś kontynuujemy wycieczkę po Twoim sklepie i prześwietlamy miejsca, które mają kluczowy wpływ na konwersję.
Strona główna
Podstawowa rzecz, o którą musisz zadbać, to możliwość łatwego znalezienia tego, po co użytkownik przyszedł na Twoją stronę. Zdaniem Tima Asha, głównym zadaniem strony głównej jest umożliwienie nawigowania po kategoriach (w przypadku sklepu z odzieżą będą to np. takie kategorie: kobiety, mężczyźni, dzieci, plus size, akcesoria itd.).
O czym trzeba pamiętać?
- wprowadź wyszukiwarkę,
- daj użytkownikom możliwość szerszego spojrzenia na wszystko, co można kupić w Twoim sklepie;
- pokaż najczęściej używane przez użytkowników funkcje (np. jeśli szukają pomysłów na prezent, to dodaj skrót na stronie głównej);
- pamiętaj o linkach do polityki prywatności, obsługi klienta, informacji o wysyłkach i polityce zwrotów.
Czego unikać?
- prezentowania wszystkich kategorii i podkategorii na stronie głównej;
- pokazywania promocji dotyczących konkretnych produktów – jeśli wyprzedaż dotyczy kilku rzeczy, lepiej nie zaśmiecać tym strony głównej – to miejsce raczej na prezentowanie dużych akcji promocyjnych np. sezonowych na cały asortyment;
- używania stockowych zdjęć – ich nieautentyczność może momentalnie wpłynąć na decyzję o opuszczeniu sklepu. Lepiej zdecydować się na własną sesję zdjęciową lub przynajmniej poszukać zdjęć o bardziej naturalnym charakterze.
Nawigacja
Nawigacja ma kluczowe znaczenie, gdy w Twoim sklepie jest wiele kategorii, podkategorii i występują produkty w wielu wariantach. Nie ma nic bardziej frustrującego, niż niejasny sposób poruszania się po stronie. Im szybciej użytkownik znajdzie to, czego chce – tym szybciej nastąpi transakcja. Badania pokazują, że poprawa nawigacji może podnieść konwersję strony nawet o 18,5%.
O czym trzeba pamiętać?
- ogranicz pozycje w głównym menu między 5 a 9, czyli 7±2 (jest to tzw. liczba Millera – maksymalna liczba informacji, jaką człowiek jest w stanie rozróżnić jednocześnie);
- wprowadź nawigację dodatkową (np. w dla takich elementów, jak “Twój koszyk” lub “Skontaktuj się z nami”);
- posegmentuj menu na wiele kolumn, które zorganizują kategorie i podkategorie;
- przydziel produkty jednocześnie kilku kategoriom – chodzi o to, że osoba szukająca ozdobnej poduchy, może jej szukać pod kategoriami: “tekstylia”, “akcesoria”, “sypialnia” lub “komplety wypoczynkowe”.
Czego unikać?
- rozwijanego menu, które jest tak długie, że zajmuje całą długość strony;
- nadmiernego kategoryzowania – jeśli w danej kategorii masz 2 produkty, to przyporządkuj je do bardziej rozbudowanej kategorii.
Wyszukiwarka
Wielu użytkowników zupełnie pominie menu nawigacyjne i od razu skorzysta z wyszukiwarki, żeby odnaleźć produkt. Dla większości z nas jest to naturalny sposób poruszania się po stronach. Z kolei dla Ciebie wyszukiwarka może stać się doskonałym źródłem informacji o klientach. Dzięki niej poznasz ich nawyki i potrzeby.
O czym trzeba pamiętać?
- pole wyszukiwarki powinno znajdować się na samej górze każdej strony w Twoim serwisie;
- wprowadź filtrowanie np. po cenie, kolorze, kategorii;
- wprowadź rozwijalne okno “sugestii” po wpisaniu kilku słów.
Czego unikać?
- tzw. “subiektywnych” opcji filtrowania np. ciężkie, lekkie albo gruby ścieg, cienki ścieg.
Strona kategorii
Strony kategorii mogą być nieco problematyczne. Z jednej strony czujesz, że dublujesz content. Z drugiej – zawarty na nich dodatkowy tekst może być kluczowy do pozycjonowania w Google. Jak stworzyć idealną stronę kategorii?
O czym trzeba pamiętać?
- wysoka selekcja przy wyborze podkategorii, które będą prezentowane, aby nie przytłoczyć użytkownika ilością możliwości;
- zdjęcia z podpisami do pokazania najpopularniejszych podkategorii, a mniej popularne w formie tekstowej listy linków;
- sekcja z opisem naszpikowanym słowami kluczowymi na samym dole strony.
Czego unikać?
- prezentowania w formie obrazkowej więcej, niż 15 podkategorii;
- opierania się tylko na tekście;
- podkreślania promocji, akcji specjalnych, newslettera itp.;
- używania nazw produktów dla nazywania podkategorii.
Strona produktowa
To serce Twojej strony. Miejsce, gdzie spotyka się user experience, SEO i sprzedaż. Parametry produktu, szczegóły dotyczące płatności i dostawy, bardzo dobrej jakości zdjęcia – to wszystko ma krytyczne znaczenie, jeśli chcemy, by jak najwięcej osób kliknęło “dodaj do koszyka”.
O czym trzeba pamiętać?
- dobrej jakości zdjęcia produktowe, które można powiększyć i pokazują produkt z różnej perspektywy;
- wyraźne i jasne CTA (np. wyróżniający się button “dodaj do koszyka”);
- CTA oraz zdjęcie ponad resztą informacji;
- ocena produktu, opinie o produkcie lub ilość osób, które już kupiło;
- opcje płatności i dostawy oraz dostępność w sklepach stacjonarnych;
- jeśli jest – możliwość zakupu w ratach;
- breadcrumbs, czyli tzw. okruszki chleba, dzięki którym możemy wrócić do poprzednich stron na ścieżce zakupowej.
Czego unikać?
- ściany tekstu i detali powyżej CTA;
- ukrycia buttonu “dodaj do koszyka” np. po wyborze rodzaju produktu;
- konieczności dodatkowego kliknięcia w celu uzyskania większej ilości informacji o produkcie (np. dostępności).
Koszyk
Finalizacja procesu zakupowego musi być maksymalnie prosta i wolna od wszelkich elementów, które mogą rozproszyć. Strona koszyka to pierwsza strona, na której transakcja rozpoczyna się formalnie. Użytkownik koniecznie powinien przez nią przejść, gdyż tam znajduje się podsumowanie i potwierdzenie jego zamówienia.
O czym trzeba pamiętać?
- potwierdzenie produktu/ów, ilości, rozmiaru, koloru, sposobu i ceny wysyłki, ostatecznej kwoty;
- możliwość zmiany ilości lub usuwania produktów z koszyka;
- zdjęcia produktów w opcji, jaka została wybrana (np. zdjęcie zielonej koszulki, jeśli klient wybrał zieloną, a nie białej);
- możliwość kontynuowania zakupów;
- informacja o kolejnych etapach transakcji.
Czego unikać?
- wszelkich rozpraszaczy – np. pop-upów, animacji;
- przedwczesnego proszenia o zapłatę lub logowania – klient powinien mieć możliwość potwierdzenia swojego wyboru.
Rejestracja
O poprawnie skonstruowanym formularzu pisaliśmy już tutaj. Jeśli jest taka potrzeba – kolejnym krokiem, do którego przechodzą klienci jest rejestracja/logowanie do serwisu. Użytkownicy, którzy nie mają jeszcze konta w Twoim serwisie na tym etapie powinni zobaczyć korzyści, jakie płyną z jego założenia. Powinieneś jednak umożliwić też kontynuowanie zakupów bez logowania.
O czym trzeba pamiętać?
- pokazanie korzyści;
- możliwość rejestracji za pomocą platform społecznościowych (np. Facebook);
- ogranicz się do 2-3 danych do podania.
Czego unikać?
- zmuszania do rejestracji.
Powrót po płatności
Zadbaj o to, żeby Twoi klienci poczuli się docenieni za dobrze wykonaną robotę. Spójrz, jak długą ścieżkę przeszli! To prawda, że zrobiłeś wszystko, by była maksymalnie intuicyjna i przyjemna, ale jednak – zasługują na pochwałę. Sympatyczna strona z podziękowaniem, na którą wrócą po płatności, będzie uwieńczeniem tego procesu. Co więcej – może pokazywać, co jeszcze oferuje Twój sklep. I impreza zaczyna się od nowa ?