iron throne

5 rzeczy, których “Gra o tron” uczy o marketingu

Kampania marketingowa to gra oparta w dużej mierze na wpływach i sile oddziaływania. Walczące o dominację rody w „Grze o tron” z marketingiem łączy podstawowe pytanie: jak wygrać?

#1 Bądź przygotowany, winter is coming

Starkowie to jeden z najpotężniejszych rodów sagi. A także bardzo doświadczony przez los. Od początku spotykają ich same nieszczęścia – śmierć Neda, Robba i Catelyn, splądrowanie Winterfell, tułaczka Aryi i dramatyczne przeżycia Sansy z małżonkami. Wydaje się, że stracili wszystko, a jednak nadal stanowią poważne zagrożenie w grze o Żelazny Tron. Jak to możliwe? Bo doskonale wiedzieli, że “winter is coming”. Zawsze byli przygotowani na najgorsze.

winteriscoming

źródło: tenor.com

Okresy dobrobytu i niedostatku to nie tylko rzeczywistość “Gry o tron”. W każdej branży zdarzają się sezonowe okresy, kiedy po prostu nic nie idzie dobrze. Przygotowanie się na te czasy oznacza, że ​​przeżyjesz.

Przygotuj plan awaryjny A, B, C, a może nawet D na wypadek niepowodzenia. Nie polegaj na jednej ścieżce, która pomoże Ci osiągnąć sukces. Wypracuj kilka strategii, co do których jesteś przekonany, że zadziałają, w razie gdy pierwotny plan nie wypali.

#2 Poznaj konkurentów

Nie rozpoczynaj rozgrywki, dopóki nie poznasz z kim przyjdzie Ci walczyć. Analiza konkurencji to jeden z fundamentów pod zbudowanie dobrej strategii marketingowej. Bądź jak Varys. Roześlij swoje „małe ptaszki” po Królestwie. Im więcej informacji uda Ci się zdobyć, tym łatwiej będzie Ci wykorzystać słabe strony konkurencji i uważać na jej najmocniejsze oręże. Poznaj jej plany i pragnienia. Zrozum, w jaki sposób funkcjonuje, jakimi zasadami się kieruje oraz jak zarządza zasobami. To mogą być kluczowe informacje, które w odpowiednim momencie pomogą Ci wyjść na prowadzenie w wyścigu do Żelaznego Tronu – zdobycia klienta.  

varys

źródło: hbo.pl

Jakie narzędzia mogą służyć jako marketingowe “ptaszki”?

  • similarweb.com – narzędzie pokazuje podstawowe informacje związane z wybraną stroną internetową – ilość odwiedzin na danej witrynie, główne źródła ruchu, czas spędzony na stronie itd. (alternatywa: alexa.com)
  • semstorm.com – narzędzie skupia się na analizie ruchu pod kątem wyszukiwarek, pokazuje na jakie frazy pozycjonuje się dana witryna (alternatywa: senuto.com)
  • sotrender.pl – narzędzie umożliwia zbieranie danych dotyczących dowolnej marki, można obserwować jej strategie i efekty działań
  • brand24.pl – jedno z najpopularniejszych narzędzi do monitorowania pozycji marki w internecie i social mediach (alternatywa: sentione.com, monitori.pl)
  • adreport.pl – monitoring reklamy w polskim internecie, obejmujący display, mobile, video oraz mailing, wyświetlane na ponad 5 000 portalach internetowych
  • compete.com – pozwala gromadzić dane o konkurencji, monitorować jej działania, efektywność i skuteczność na podstawie danych 15 lat wstecz
  • manubia.pl – monitorowanie i analiza ofert w e-commerce
  • semrush.com – pozwala odkryć strategie reklamowe konkurentów, a także kryjące się za nimi budżety

ptaszki marketera

#3 Analizuj dane

Nie bądź jak Snow, który nic nie wie. Nie wychodź za mur, jeśli nie uzbroiłeś się w jedną z najpotężniejszych broni – wiedzę. W przeciwnym wypadku szybko wpadniesz w ręce Dzikich.

jonsnow

źródło: tumblr.com

O ile uda Ci się znaleźć wśród nich dziewczynę, to nie jest źle. Ale znacznie bardziej prawdopodobne, że zanim zdążysz do niej zagadać – ktoś wbije Ci miecz w brzuch. Dlatego przed podjęciem jakichkolwiek decyzji musisz przeanalizować dane, które do tej pory zgromadziłeś o potencjalnym kliencie. Kim jest, gdzie przebywa, skąd przychodzi na Twoją stronę, jakie produkty wybiera, dlaczego i skąd ucieka, jak reaguje na komunikację, jakich urządzeń używa… i wiele, wiele innych danych, które możesz zgromadzić za pomocą swoich narzędzi analitycznych, a także badań jakościowych.

Google Analytics to obecnie najpopularniejsze narzędzie analityczne, jednak nie jedyne. Sporo informacji dadzą Ci również narzędzia do automatyzacji marketingu:

oraz analizy i ruchu i testów:

Chcesz sprawdzić, czy Twój Google Analytics pracuje dla Ciebie? Sprawdź nasz bezpłatny audyt analityczny >> http://www.novem.pl/audyt-analytics

#4 Skup się na swoich celach

Warto brać przykład z Margaery Tyrell i nie chodzi tutaj tylko o niezwykle dopracowane, kunsztowne fryzury i stroje. Fokus na cel – taką lekcję daje nam księżniczka, a potem królowa, Margaery. Podwójna wdowa, żyjąca w “gnieździe węży” z powodzeniem zalicza kolejne checkpointy, które prowadzą ją wprost do zdobycia królewskiej korony. Młoda piękność sprawia, że wszyscy myślą, że to zbieg okoliczności  – my jednak wiemy lepiej. To jedna z najbardziej zdeterminowanych i skoncentrowanych na celu postaci sagi. Za zasłoną uśmiechów i frywolności kryje się ogromna ambicja.

Margaery doskonale wie, czego chce. Być królową.  I nie pozwoli, by cokolwiek stanęło jej na drodze.

margaery

źródło: popsugar.com

Ucz się od niej. Przy budowaniu swojej strategii:

  • wyznacz sobie jeden główny cel i nie pozwól, by cokolwiek miało wyższy priorytet
  • wyznacz KPI, po których będziesz mierzył jego realizację 
  • wyznacz cele szczegółowe, które złożą się na główny
  • wyznacz checkpointy, po których sprawdzisz realizację
  • weryfikuj każde podejmowane działanie pod kątem tego, czy prowadzi Cię do celu
  • narzędzia i kanały dobieraj zawsze pod cel – zrezygnuj z tych, które mu nie służą
  • bądź cierpliwy – Margaery niejednokrotnie musiała zacisnąć zęby, by doczekać się swojego sukcesu

Chcesz dowiedzieć się więcej o tworzeniu strategii? Sprawdź: 5 punktów o tym, jak zacząć pracować na strategiach

#5 Pamiętaj o sile społeczności

Daenerys Targaryen. Khaleesi. Matka Smoków. Droga, jaką Daenerys Targaryen pokonuje w drodze do zdobycia Żelaznego Tronu jest imponująca. Poznajemy ją jako naiwną, zniewoloną przez starszego brata księżniczkę na wygnaniu. Jednak Daenerys zaczyna się zmieniać i stopniowo zwiększać swoją pozycję i obszar władzy.

Czymś, co niewątpliwie jej w tym pomaga to ogromny talent do zjednywania sobie przychylności ludzi, którymi włada. Od Daenerys możemy uczyć się, w jaki sposób zarządzać naszą społecznością. Władczyni dba o swoich ludzi i zawsze stoi po ich stronie. Jest świadoma, że lojalność ludu może okazać się znacznie potężniejszą bronią, niż najwspanialsze okręty i miecze na świecie.

mediadiversified.org

Ty też musisz być świadomy, że wokół Twojej marki powstaje społeczność, która może dać Ci wielką siłę. Być może nie zaszkodziłoby również posiadanie dwóch smoków, ale.. skupmy się na realnych zasobach.

W jaki sposób możesz troszczyć się o swoją społeczność jak Khaleesi?

  1. Daj im wolność – pytaj swoich fanów o zdanie, staraj się uwzględniać opinię, okazuj szacunek
  2. Daj im jeść – świeże i angażujące treści to pokarm dla Twoich fanów
  3. Bądź blisko – jeśli nie trzeba, nie stosuj dystansu w komunikacji, a także staraj się szybko i sprawnie odpisywać na wiadomości i komentarze
  4. Nie bój się karać – jeśli wprowadziłeś jakieś zasady, egzekwuj ich przestrzeganie – w ten sposób zdobywasz szacunek

I na koniec:

Unikaj Eda Sheerana 😉

musicfeeds.com.au

Share Button