5 sposobów na zwiększenie ruchu organicznego na stronie

Wysoka liczba użytkowników, którzy trafiają na stronę organicznie (bezpłatnie) to dobry znak. To cenne źródło ruchu na stronie. Świadczy między innymi o dobrym pozycjonowaniu witryny oraz wysokiej rozpoznawalności marki. Istnieje kilka prostych, ale skutecznych metod na to, jak ściągnąć użytkowników na www. Z tego artykułu dowiesz się jak zwiększyć ruch organiczny na stronie

Co to jest ruch organiczny na stronie i jak go zwiększyć?

Wszyscy użytkownicy, którzy trafili na Twoją stronę poprzez kliknięcie w bezpłatne wyniki wyszukiwarek (Google, Yahoo, Chrome etc.) tworzą ruch organiczny na stronie. Wpisując dane zapytanie, użytkownik może natrafić zarówno na treści płatne (oznaczone jako reklama), jak i treści bezpłatne.

co to ruch organiczny na stronie

Treści płatne, czyli Google Ads, znajdują się na pierwszych miejscach wyszukań.  Pozostałe wyniki nieco niżej. Najbardziej wartościowe są wyniki znajdujące się na pierwszej stronie. Większość internautów kończy swoje poszukiwania interesujących ich treści na maksymalnie 10 pierwszych linkach. Znalezienie się na 1 stronie wyszukiwarki to sukces, który zależy od wielu czynników. Jeśli chcesz, aby Twoja strona znalazła się na pierwszej stronie wyszukiwań musisz zadbać o optymalizację strony pod kątem SEO (Search Engine Optimization). 

Ruch organiczny, a inne bezpłatne źródła ruchu na stronie

Warto wiedzieć, że do organicznego ruchu na stronie zalicza się tylko wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwań w wyszukiwarkach.

Inne źródła darmowego ruchu na stronie to:

  • odnośniki (linki) zamieszczone na innych stronach internetowych,
  • wejścia bezpośrednie, czyli ręczne wpisanie adresu URL strony internetowej,
  • linki w mediach społecznościowych,
  • odnośniki (linki) z kampanii e-mail.

Wymienione wyżej metody nie stanowią jednak źródła ruchu organicznego. Płatne formy reklamy takie jak Google Ads, kampanie sponsorowane w mediach społecznościowych, kampanie mailingowe, sieć bannerów GDN także nie dostarczają organicznych wejść na stronę.

Zwiększanie ruchu organicznego na stronie – dlaczego warto?

Płatne reklamy są naprawdę skuteczne, jednak źle skonfigurowana kampania może okazać się stratą budżetu reklamowego. Optymalizacja strony w sposób, który zapewnia duży ruch organiczny to jednorazowa, trwała i przynosząca długofalowy efekt inwestycja. To źródło stałego ruchu na stronie, który nie jest uzależniony od żadnej aktualnie prowadzonej kampanii. 

Wejścia organiczne na stronę to także informacja dla Ciebie odnośnie tego, czy Twoi klienci łatwo trafiają na Twoje usługi.

Jeśli ilość wejść z tego kanału jest duża oznaczać to może kilka rzeczy:

  • Twoja strona jest dobrze wypozycjonowana,
  • Nie masz wielu konkurentów w branży,
  • Twoja marka jest dobrze rozpoznawalna – klienci znają ją i szukają konkretnie Twojej strony.

Pamiętaj, że wraz z rozwojem strony, dodawaniem nowych treści, funkcjonalności, opisów produktów etc. musisz zwracać uwagę na to, jak to robisz. Trzymanie się dobrych praktyk i zasad pozycjonowania pomoże Ci w utrzymaniu wysokiego wskaźnika wejść organicznych.

Jak zwiększyć ruch organiczny na stronie? 5 sprawdzonych sposobów

Pozycjonowanie to podstawa. SEO, czyli Search Engine Opimization, to szereg działań, które wpływają na indeksowanie strony w wyszukiwarce. Oto sposoby na zwiększenie ruchu organicznego na stronie:

1. Stwórz listę słów kluczowych i fraz kluczowych

Twoi klienci szukają oferowanych przez Ciebie usług/produktów zazwyczaj na kilka-kilkanaście określonych sposobów. Używają różniących się od siebie zestawień słów. 

Dla przykładu: osoba, która poszukuje okien plastikowych może wpisać w wyszukiwarkę frazę „okna plastikowe montaż tanio’’ lub „okna z plastiku solidne’’. Analiza słów kluczowych pozwoli Ci poznać wszystkie te konfiguracje oraz określić, które z nich są używane najczęściej. 

Stworzenie mapy słów kluczowych pomoże Ci określić, których słów i jak często używać w komunikacji z użytkownikiem, aby tekst był jednocześnie użyteczny dla czytelnika i dobrze indeksowany przez roboty Google. 

Wyniki wyszukiwania Google i innych przeglądarek bazują na robotach. Algorytmy automatycznie analizują każdą witrynę pod kątem natężenia fraz kluczowych, ich umiejscowienia na stronie oraz kontekstu, w jakim występują. Kierują się przy tym pewnymi kryteriami, na podstawie których oceniają czy i w jakim stopniu dana strona zawiera treści związane z frazą kluczową. Użyteczność tekstu dla finalnego odbiorcy (klienta, kontrahenta) jest najważniejsza. 

Jak pisać użyteczne teksty? O tym w kolejnych punktach.

2. Bloguj na temat problemów w swojej branży.

Pisanie na temat problemów, jakie napotykają Twoi odbiorcy, jest korzystne z dwóch powodów. Internet jest pierwszym miejscem, w którym szukamy rozwiązań, wskazówek i odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Nieważne, czy jest to problem techniczny związany z obsługą serwera, czy chęć dowiedzenia się, która szminka najdłużej utrzymuje się na ustach – większość osób szuka informacji, które pomogą im rozwiązać problem właśnie w wyszukiwarce. 

Jeśli już znasz frazy kluczowe (czyli wszystkie konfiguracje słów, których używają Twoi odbiorcy w momencie poszukiwania informacji w Internecie), to stworzenie przydatnych użytkownikowi treści będzie o wiele łatwiejsze. 

Ważne, aby teksty na Twojej stronie zawierały informacje, które realnie pomogą odbiorcom w rozwiązaniu problemu lub będą dokładną odpowiedzią na frapujące ich pytanie. Jeśli chcesz budować wizerunek specjalisty i autentycznej, godnej zaufania marki, musisz tego dowieść. Najprościej zrobić to poprzez dzielenie się fachową wiedzą. 

Skup się na tym, aby podać internautom konkretne rozwiązania. Najlepiej w punktach, krok po kroku i pisząc prostym językiem. Konsumenci łatwo rezygnują z czytania długich tekstów, zwłaszcza jeśli na pierwszy rzut oka ocenią, że w danym artykule nie znajdą praktycznych informacji. Zadbaj o wyróżnienie najważniejszych kwestii – stwórz z nich osobne akapity, przyciągnij uwagę nagłówkiem, innym kolorem, większym rozmiarem fontu lub grafiką. 

Nie zapominaj o atrakcyjnej wizualnie formie przedstawienia tekstu – unikaj długich, pisanym ciągiem zdań wpisów. Internet to nie książka. Nadaj swojemu tekstowi dynamiki. Przydatne okazują się też pogrubienia.

Użyteczność i rozwiązywanie problemów to najważniejsza dla odbiorcy rzecz, ale w takiej strategii można zauważyć jeszcze inne plusy. Jeśli Twoja firma specjalizuje się w danej dziedzinie, to na pewno dostajecie setki zapytań od klientów na te same tematy. Odpowiadanie każdemu z nim z osobna to nużąca i czasochłonna praca. Skierowanie klienta do zapoznania się z miniporadnikiem (w postacie podstrony lub FAQ), który rozwiewa wszystkie jego wątpliwości to duże ułatwienie. 

3. Twórz długie i jakościowe teksty

Jeśli tekst ma być dobrze oceniany przez algorytm, musi mieć odpowiednią długość. Poruszaj się w obrębie 8 000-12 000 znaków. Długość tekstu zależy od tematu, niekiedy nie jest możliwe napisanie aż tak dużej ilości słów, a w innych przypadkach może okazać się to za mało. 

Tekst powinien być na tyle długi, aby w naturalny i sensowny sposób można było wpleść w niego ok. 5 powtórzeń frazy kluczowej. Pamiętaj, że tekst musi brzmieć naturalnie. Nikt nie lubi czytać tekstów pisanych ,,pod SEO’’.

Dobrze jest zwrócić się do specjalisty SEO, który pomoże Ci ustalić najlepszą dla Twojej strony strategię pisania tekstów, zasugeruje długość tekstów oraz pomoże w optymalizacji metadanych i adresów URL.

4. Wprowadź poprawne title i meta description dla danej podstrony

Meta description, czyli opisy znajdujące się bezpośrednio pod głównym tytułem wyniku wyszukiwania w przeglądarce, są analizowane przez roboty Google. Roboty Google sprawdzają te opisy i wychwytują z nich słowa kluczowe. Na tej podstawie pokazują użytkownikowi najbardziej dopasowane do niego wyniki. Wielu użytkowników, zanim kliknie dany link, czyta metadane i ocenia, czy w tym linku znajdzie to, czego szuka.

 meta description ruch organiczny seo search

Rys. Na czerwono zaznaczone teksty zwane metadane

Jeśli metadane mają być pomocne w pozycjonowaniu strony, muszą być stworzone według kilku zasad. Pisząc, upewnij się, że ten krótki tekst będzie: 

  • Merytoryczny – nie ma tu miejsca na ogólniki. Postaw na precyzyjne informacje, frazy kluczowe i komunikaty, które sprawią, że użytkownik wybierze właśnie Twoją stronę. 
  • Przekonujący – tekst powinien zapewnić użytkownika, że kliknięcie w link będzie przydatne. Dobrze sprawdzają się sformułowania typu „Z tego artykułu dowiesz się, jak przyśpieszyć działanie procesora dzięki 5 prostym metodom, które zastosujesz samodzielnie’’.
  • O odpowiedniej długości – ilość znaków powinna nie przekraczać 155. Jeśli tekst będzie długi, zostanie on ucięty, co może wpłynąć na zburzenie logicznego sensu tekstu. 

    5. Zoptymalizuj tytułu stron i adresy URL.

Równie ważne, jak metadane są tytuły stron i podstron. Zoptymalizuj je, aby zawierały słowa kluczowe. Adresy URL strony powinny być estetyczne, krótkie i konkretne. Unikaj liczb, znaczników, slashy.

  1. Poprawny adres URL: https://www.cannabismed.pl/olej-CBD
  2. Błędny adres URL: https://www.cannabismed.pl/pl/c/Olej-CBD/18

 

Pamiętaj także, aby: 

  1. Zoptymalizować nazwy wgrywanych na stronę zdjęć czy grafik oraz dołączyć do nich atrybut ALT. Każde plik powinien być opisany frazą kluczową bez polskich znaków. Roboty Google także zwracają uwagę na opisy zdjęć i wyłapują z nich kluczowe sformułowania.
  2. Najważniejsze słowa kluczowe powinieneś umieścić w pierwszym akapicie tekstu. Pamiętaj przy tym, że tekst powinien brzmieć naturalnie.

    6. Zaprojektuj wewnętrzny system linkowania

System wewnętrznego linkowania do artykułów, podstron ofertowych czy produktów to skuteczna technika zwiększania ruchu organicznego i wydłużania czasu trwania pojedynczej sesji użytkownika. Linkując z jednego artykułu do drugiego (np. aby rozwinąć pewne zagadnienie i skierować użytkownika w miejsce, z którego dowie się więcej), sprawiasz, że jest on zatrzymany na stronie dłużej.

Nie zapominaj o tym, że teksty powinny być przede wszystkim użyteczne, jakościowe i wprost odpowiadać na pytania i problemy odbiorcy. Jeśli Twój potencjalny klient uzna czytanie tekstu za stratę czasu, szybko wyjdzie ze strony i z pewnością nie będzie chciał klikać w odnośniki do pozostałych treści.

Zapraszamy także do zapoznania się z naszymi artykułami takimi jak: Targetowanie na adresy mailowe