System CRM to narzędzie, które z założenia ma prowadzić do zwiększania przychodów firmy. Choć badań i przykładów na jego skuteczność jest niezliczenie wiele, to nie wszystkie firmy decydują się na jego wdrożenie. Jedną z największych blokad przed wdrożeniem CRM-a jest jego cena. Niesłusznie! Systemy do obsługi klienta nie tylko zwiększają dochody firmy, ale też generują spore oszczędności, które mogą pokryć ich koszt. Poznaj 6 sposobów na obniżenie kosztów prowadzenia firmy dzięki systemowi CRM!
Po pierwsze: kontrolujesz efektywność pracy działu sprzedaży
Podstawową funkcją systemów CRM jest zarządzanie kontaktem z klientem. Autorzy CRM-ów promują je głównie jako programy usprawniające opiekę nad klientem, co w efekcie przekłada się na wzrost przychodów firmy. Tę rolę systemy CRM rzeczywiście świetnie spełniają. Z punktu widzenia właściciela firmy systemy CRM pełnią jednak jeszcze jedną, kluczową i czasem przemilczaną funkcję. Stanowią one narzędzie kontroli pracy działu sprzedaży. Dzięki CRM-owi jesteś w stanie przyjrzeć się indywidualnym wynikom działań każdego sprzedawcy z osobna, porównać je do średniej wydajności zespołu. Na tej podstawie możesz odpowiedzieć sobie na pytanie: „Czy wszyscy sprzedawcy w Twojej firmie są dobrą inwestycją i zajmują odpowiednie stanowiska? Być może brzmi to brutalnie, ale niewydajny sprzedawca to dla Ciebie koszt, który się nie zwraca. Dzięki systemowi CRM jesteś w stanie łatwo analizować pracę handlowców i podejmować lepsze decyzje, które finalnie przekładają się na oszczędności oraz generują większe zyski.
Po drugie: oszczędzasz czas i środki, skupiając się na najważniejszych klientach
Pozyskanie nowych klientów wiąże się z większym nakładem pracy oraz środków niż dbanie o grupę aktualnych kontrahentów. Ci drudzy są gotowi częściej korzystać z Twojej usługi lub kupować więcej produktów, pod warunkiem otrzymania indywidualnej oferty oraz zbudowania poczucia odpowiedniego zaopiekowania się nimi. Zadbanie o klientów powracających może w efekcie przełożyć się na większe dochody, niż kierowanie oferty do nowych odbiorców. Jednocześnie mniej czasu przeznaczy na to Twój zespół.
System CRM dostarcza Ci te dane jak na tacy dzięki możliwości przypisania scoringu każdemu klientowi. Na bazie tego, jak często dana osoba wchodzi w jakąkolwiek interakcję z Twoją marką, jesteś w stanie wyselekcjonować tych klientów, którzy są najbardziej skłonni skorzystać z Twojej oferty. To jasny znak dla sprzedawców: zadbaj o klienta „A” i nie trać czasu na klienta „B”. Umiejętność sklasyfikowania najbardziej wartościowych kontaktów to dla Ciebie czysta oszczędność czasu, a co za tym idzie – pieniędzy. Dzięki systemowi CRM możesz więcej uwagi poświęcać gorącym leadom i nie tracisz czasu na klientów, którzy i tak ostatecznie nic od Ciebie nie kupią.
Po trzecie: zmniejszasz koszty utrzymywania kilku systemów naraz
Inwestycja w system CRM będzie stanowiła dla Ciebie oszczędność również wtedy, gdy korzystasz z kilku różnych programów, usprawniających pracę i sprzedaż w Twojej firmie. Programy do wysyłki newsletterów, zarządzania pracą, narzędzia analityczne czy czaty na stronie internetowej – współczesne systemy CRM zawierają w sobie wszystkie te funkcje. Dzięki wprowadzeniu odpowiedniego CRM-a możesz pozbyć się kilku innych programów, z których na co dzień korzystasz. Jeśli poświęcisz chwilę na przeanalizowanie kosztów utrzymania w.w. systemów, może się okazać, że wykupienie dostępu do CRM wyjdzie Cię w finalnym rozrachunku taniej, niż utrzymywanie kilku różnych aplikacji.
Po czwarte: przyspieszasz proces obsługi klienta, utrzymując jednocześnie jej wysoki poziom
A to dzięki możliwości tworzenia i korzystania z gotowych wzorów e-maili czy przygotowanego wcześniej scenariusza kontaktu z klientami. Twój zespół sprzedaży z biegiem czasu wypracowuje optymalne schematy e-maili, które najlepiej konwertują. Dodatkowo w miarę doświadczenia gromadzą też informacje o tym, w jakim czasie i o jakiej porze najlepiej kontaktować się z Twoimi klientami. Mając tę wiedzę, są w stanie wcześniej przygotować w CRM sprawdzone szablony maili oraz zautomatyzować ich wysyłkę. Co więcej – ta wiedza zostaje zapisana w systemie CRM. Tym samym nowi sprzedawcy nie muszą od nowa testować i uczyć się na własnych błędach. Nowo zatrudnione osoby mogą po prostu zająć nowe stanowisko pracy i skorzystać z wypracowanych, najlepszych praktyk. Dzięki temu minimalizujesz ryzyko wystąpienia błędów oraz przyspieszasz cały proces obsługi klienta.
Po piąte: utrzymujesz cały know-how w jednym miejscu
Dział sprzedaży oraz obsługi klienta charakteryzują się dość wysokim współczynnikiem rotacji pracowników. Wdrażanie nowych osób jest z jednej strony czasochłonne, a z drugiej może być odczuwalne dla klienta końcowego, który irytuje się, gdy nowa osoba nie pamięta o ustaleniach z jego poprzednim opiekunem. Dodatkowo strata sprzedawcy często wiąże się z utratą jego kontaktów i całej historii komunikacji.
Wszystkie te problemy w łatwy sposób rozwiązuje wprowadzenie systemu CRM. Dzięki temu narzędziu utrzymujesz całą wiedzę, kontakty, historię komunikacji oraz zasoby sprzedawcy, który opuszcza Twoją firmę. Nowa osoba z kolei dzięki CRM jest w stanie płynnie zająć jego miejsce i sprawnie kontynuować proces obsługi klienta od tego momentu, na którym się on zakończył. Współcześni klienci wymagają od firm indywidualnego podejścia oraz pamiętania całej jego historii interakcji z daną marką. Gdy tego nie otrzymują – bez mrugnięcia okiem odchodzą do firmy, która im to zaoferuje. Wprowadzając system CRM, unikasz tego problemu i utraty Twoich najcenniejszych zasobów, czyli aktualnych, zadowolonych klientów.
Po szóste: oszczędzasz papier i miejsce dyskowe
Przetrzymywanie większości dokumentów w wersji cyfrowej – niby oczywiste, ale nie we wszystkich firmach jest to standard. Jeśli u Ciebie wciąż drukuje się wszystkie umowy, załączniki i inne dokumenty tylko po to, by rozdać je zespołowi do zapoznania się, to CRM pozwoli Ci zaoszczędzić również i tu. System CRM pozwala na archiwizowanie dokumentów i ważnych plików w chmurze, dzięki czemu zaoszczędzasz na drukowaniu. A jeśli w Twojej firmie większość dokumentacji jest przechowywana online, to warto zastanowić się, czy po wprowadzeniu systemu CRM nadal potrzebujesz tak dużego miejsca dyskowego. Być może pakiet oferowany w ramach abonamentu CRM będzie dla Ciebie wystarczający i będziesz w stanie zredukować koszty dysku zewnętrznego.
Systemy CRM to nie tylko koszt, ale też sposób na oszczędność. W ostatecznym rozrachunku właśnie po to zostały zaprojektowane – żeby zwiększać przychody i ograniczać koszty prowadzenia działalności. Jeśli dobrze przemyślisz strategię wprowadzenia systemu CRM do Twojej firmy, to korzyści są gwarantowane. A jeśli nie masz jeszcze pomysłu na to, w jaki sposób CRM mógłby pomóc w generowaniu oszczędności w Twojej firmie, zapraszamy do kontaktu z nami. Chętnie przekażemy Ci naszą strategię, dostosowaną do Twoich indywidualnych potrzeb.
Jeśli w dalszym ciągu zastanawiasz się, jakie dodatkowe korzyści wynikają z systemów CRM, przeczytaj nasz artykuł: Co to są systemy CRM i po co je wdrażać?