0

Black Friday i Cyber Monday, a efektywność

Ostatni  piątek listopada (po Święcie Dziękczynienia) to w USA święto przecen, tzw. Black Friday. Kojarzony zazwyczaj z tłumami klientów, oblegającymi centra handlowe w poszukiwaniu (często przypadkowych) mocno przecenionych produktów. Jak to wygląda z perspektywy efektywnych działań w Internecie?

 

Black Friday i Cyber Monday  – nie tylko USA

Według definicji  Black Friday dotyczy zakupów dokonywanych drogą tradycyjną, czytaj: w centrach handlowych, gdzie decyzje o zakupie są podejmowane faktycznie w czasie rzeczywistym, a sklepy od północy oblegane przez żądnych promocji klientów. Cyber Monday jest jego kontunuacją – ale już w zakupach online. Pamiętajmy jednak, że w dobie wciąż rozwijających się zakupów online, podział ten nie ma już większego znaczenia, a specjalne promocje dostępne online, często trwają od piątku do poniedziałku do północy. Szał Black Friday nie ogranicza się jedynie do USA. Spory odsetek sprzedaży online w tym czasie odnotowują również: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Szwecja, Holandia. Według sondażu w magazynie Retail Week, blisko 43% reklamodawców online, zadeklarowało uruchomienie specjalnych ofert na czas Black Friday. Z kolei Forrester przybliża jeszcze inne prognozy: w samej Europie w okresie listopad-grudzień, czyli czasie największych przedświątecznych i świątecznych wyprzedaży, na zakupy online wyda się  ok. 35 mld €. W samej Wieliej Brytanii – 12 mld €, z czego większa część ma wynikać przede wszystkim z zakupów podczas Black Friday i Cyber Monday. W Polsce coraz częściej możemy spotkać się ze specjalnymi ofertami w tym czasie. Jedne promocje trwają jeden dzień, inne – od piątku do poniedziałku. Warto też wspomnieć o „Dniu darmowej dostawy”, który nazywany jest polską odpowiedzią na Cyber Monday. Jednak nie możemy mówić o naturalnej skłonności Polaków do szalonych zakupów w tym czasie. Bez zorganizowanej akcji marketingowej – nie spodziewajmy się cudów. Zerknijmy na badanie Gemius: Gemius_black_friday Jak widać, okres przypadający właśnie na Black Friday, nie różni się specjalnie od pozostałych dni w roku. Trzeba zatem zadbać o dedykowane działania na ten czas.

Maksymalna efektywność działań w sieci podczas Cyber Monday

Jeśli zdecydujemy się na akcję promocyjną w okolicach Black Friday, warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach:

  • Biorąc pod uwagę komfort klientów oraz raczej krótki czas promocji (często trwający jedynie 24h) – należy w działaniach reklamowych wziąć pod uwagę mobile
  • Pamiętajmy, że współczesny klient jest bardzo dobrze poinformowany i świadomy swoich kroków w Internecie. Tym samym spodziewa się w tym czasie specjalnych ofert – od wielu sklepów. Musimy być konkurencyjni.
  • Jeśli rok wcześniej również miała miejsce specjalna oferta w tym czasie – warto prześledzić zachowania klientów – przeanalizować kanały, najchętniej kupowane produkty itp.
  • Nie należy ograniczać się tylko do tych dwóch zadeklarowanych dni czy nawet okresu pomiędzy nimi. Klienci oczywiście oczekują specjalnych promocji w tym czasie, ale możemy skorzystać na nieco wcześniejszym uruchomieniu podobnej akcji.
  • Odpowiednie planowanie działań: przygotuj dedykowany landing page, zadbaj o kreacje i odpowiednie kanały. Dokładnie informuj kiedy promocja ma swój początek –  kiedy koniec. Częstym rozwiązaniem na ten okres,  jest też dedykowany kupon zniżkowy.

Kilka przykładów

Jako że mamy piątek (ten piątek;) – chcielibyśmy przedstawić kilka kreacji związanych właśnie z Black Friday. Zarówno tych z naszego polskiego podwórka, jak i te bardziej kreatywne.

 

Dedykowana kreacja LOT-u: Black_Friday_Lot


  Euro RTV AGD z ofertą jednodniową, ważną tylko do północy:

RTV_black_friday


Black Friday połączony z konkursem i angażowaniem followersów na Twitterze, Kohl’s: Kohls_black_friday

 

Oficjalny partner londyńskiego klubu Chelsea – Gazprom, również wykorzystał w komunikacji Twiterra, a jako że klub posiada  barwy niebieskie – #BlueFriday jak najbardziej uzasadniony: Chelsea_black_friday

Share Button