Ostatni piątek listopada (po Święcie Dziękczynienia) to w USA święto przecen, tzw. Black Friday. Kojarzony zazwyczaj z tłumami klientów, oblegającymi centra handlowe w poszukiwaniu (często przypadkowych) mocno przecenionych produktów. Jak to wygląda z perspektywy efektywnych działań w Internecie?
Black Friday i Cyber Monday – nie tylko USA
Według definicji Black Friday dotyczy zakupów dokonywanych drogą tradycyjną, czytaj: w centrach handlowych, gdzie decyzje o zakupie są podejmowane faktycznie w czasie rzeczywistym, a sklepy od północy oblegane przez żądnych promocji klientów. Cyber Monday jest jego kontunuacją – ale już w zakupach online. Pamiętajmy jednak, że w dobie wciąż rozwijających się zakupów online, podział ten nie ma już większego znaczenia, a specjalne promocje dostępne online, często trwają od piątku do poniedziałku do północy. Szał Black Friday nie ogranicza się jedynie do USA. Spory odsetek sprzedaży online w tym czasie odnotowują również: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Szwecja, Holandia. Według sondażu w magazynie Retail Week, blisko 43% reklamodawców online, zadeklarowało uruchomienie specjalnych ofert na czas Black Friday. Z kolei Forrester przybliża jeszcze inne prognozy: w samej Europie w okresie listopad-grudzień, czyli czasie największych przedświątecznych i świątecznych wyprzedaży, na zakupy online wyda się ok. 35 mld €. W samej Wieliej Brytanii – 12 mld €, z czego większa część ma wynikać przede wszystkim z zakupów podczas Black Friday i Cyber Monday. W Polsce coraz częściej możemy spotkać się ze specjalnymi ofertami w tym czasie. Jedne promocje trwają jeden dzień, inne – od piątku do poniedziałku. Warto też wspomnieć o „Dniu darmowej dostawy”, który nazywany jest polską odpowiedzią na Cyber Monday. Jednak nie możemy mówić o naturalnej skłonności Polaków do szalonych zakupów w tym czasie. Bez zorganizowanej akcji marketingowej – nie spodziewajmy się cudów. Zerknijmy na badanie Gemius: Jak widać, okres przypadający właśnie na Black Friday, nie różni się specjalnie od pozostałych dni w roku. Trzeba zatem zadbać o dedykowane działania na ten czas.
Maksymalna efektywność działań w sieci podczas Cyber Monday
Jeśli zdecydujemy się na akcję promocyjną w okolicach Black Friday, warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach:
- Biorąc pod uwagę komfort klientów oraz raczej krótki czas promocji (często trwający jedynie 24h) – należy w działaniach reklamowych wziąć pod uwagę mobile
- Pamiętajmy, że współczesny klient jest bardzo dobrze poinformowany i świadomy swoich kroków w Internecie. Tym samym spodziewa się w tym czasie specjalnych ofert – od wielu sklepów. Musimy być konkurencyjni.
- Jeśli rok wcześniej również miała miejsce specjalna oferta w tym czasie – warto prześledzić zachowania klientów – przeanalizować kanały, najchętniej kupowane produkty itp.
- Nie należy ograniczać się tylko do tych dwóch zadeklarowanych dni czy nawet okresu pomiędzy nimi. Klienci oczywiście oczekują specjalnych promocji w tym czasie, ale możemy skorzystać na nieco wcześniejszym uruchomieniu podobnej akcji.
- Odpowiednie planowanie działań: przygotuj dedykowany landing page, zadbaj o kreacje i odpowiednie kanały. Dokładnie informuj kiedy promocja ma swój początek – kiedy koniec. Częstym rozwiązaniem na ten okres, jest też dedykowany kupon zniżkowy.
Kilka przykładów
Jako że mamy piątek (ten piątek;) – chcielibyśmy przedstawić kilka kreacji związanych właśnie z Black Friday. Zarówno tych z naszego polskiego podwórka, jak i te bardziej kreatywne.
Euro RTV AGD z ofertą jednodniową, ważną tylko do północy:
Black Friday połączony z konkursem i angażowaniem followersów na Twitterze, Kohl’s:
Oficjalny partner londyńskiego klubu Chelsea – Gazprom, również wykorzystał w komunikacji Twiterra, a jako że klub posiada barwy niebieskie – #BlueFriday jak najbardziej uzasadniony: