Landing page (zwany także stroną docelową, stroną lądowania, stroną produktową, micropage, microsite) jest to pierwsza strona, na którą trafia użytkownik internetu dzięki podejmowanym przez firmę działaniom marketingowym w sieci. To osobna strona (microsite), lub miejsce wyodrębnione na głównej stronie firmy, na które kieruje ona użytkownika po to, aby wykonał na niej pożądane czynności.
Co to jest landing page? To strona, na którą trafia użytkownik po wykonaniu jednej z poniższych czynności:
Landing page ma zazwyczaj realizować 1 określony cel, np. zapis do newslettera, pobranie darmowego poradnika PDF, zgłoszenie paragonu do loterii etc. Cechą, która odróżnia landing page od zwykłej strony jest właśnie mocne nakierowanie na realizację konkretnego celu.
To dlatego na wielu landing page’ach znajdziesz dobrze widoczne formularze kontaktowe lub wnioski do wypełnienia. Landing page to także często wykorzystywana forma strony do organizowania konkursów i różnych okazjonalnych akcji.
Np. załóżmy, że sklep internetowy z odzieżą sportową chce wypromować nową kolekcję jesienną – w tym celu może stworzyć dodatkową, odrębną od strony sklepu, mini stronę, w obrębie której zorganizuje konkurs na najlepszą jesienną stylizację. Landing page w tym przypadku będzie pełnił funkcję miejsca, w którym można przesłać zdjęcie swojej stylizacji oraz wypełnić pola z danymi kontaktowymi.
Jak widzisz, landing page to nie jest rozbudowana strona. Tworząc landing page należy skupić się na tym, aby informacje były podane w zwięzły sposób, a całość nie wymagała długiego scrollowania.
Ważna jest także prosta i przejrzysta forma graficzna. Osoba, która odwiedzi tą stronę musi wiedzieć co ma na niej zrobić. Nadmiar treści tylko utrudni Ci realizację twojego celu.
Wiemy już, że landing page to prosta strona, która ma zrealizować określony cel. Możesz pomyśleć, „Po co mi landing page, skoro mam dobrze działającą i rozbudowaną stronę mojej marki?’’. Landing page to nie to samo co strona główna Twojej strony. Sprawdź też jak wygląda projektowanie stron responsywnych. Nie jest dobrym rozwiązaniem kierować klienta na stronę główną Twojego sklepu. Jeśli wysyłasz mailing lub prowadzisz kampanie GDN to powinny one kierować użytkownika w konkretne miejsca na stronie np. do strony produktowej, do zakładki z wideo produktowym. Dlaczego?
Strona główna jest zazwyczaj przesycona różnego typu informacjami. Jej celem jest pokazanie całego spektrum Twoich usług, bogatej oferty produktowej, rekomendacji od klientów etc. To wizytówka, która powinna przedstawić Twoją markę – ale o ile Twoim celem nie jest budowanie wizerunku, to wszystkie te kompleksowe informacje mogą rozproszyć klienta i nie zrealizuje on tego, na czym Ci zależy (w gąszczu informacji z łatwością może umknąć mu formularz kontaktowy).
Landing page rozwiązuje ten problem. Jeśli prowadzisz działalność usługową i obsługujesz klientów indywidualnych oraz biznesowych to dla obu tych grup docelowych dobrym rozwiązaniem jest stworzenie odrębnym landing page z formularzami kontaktowymi. Zapewne w tym przypadku prowadziłbyś odrębne kampanie w Google – inna grupa trafi wtedy na landing page B2B, a inna na stronę dla klientów indywidualnych.
Jakie landing page ma zalety? Jest jednym z lepszych narzędzi marketingu internetowego. Pozwala łatwo przekształcić potencjalnego, w faktycznego klienta Twojej firmy. Za pomocą landing page możesz także budować swoją listę mailingową. Daj coś za darmo Twoim klientom – może to być bezpłatna konsultacja z Twoim specjalistą, albo poradnik PDF.