W tym wpisie przeczytasz o tym, jaki model CRM jest najlepszy dla Twojego biznesu.
0

CRM w modelu SaaS, PaaS czy IaaS – który model będzie najlepszy dla Ciebie?

CRM to narzędzie, które ułatwia i optymalizuje jeden z najważniejszych fundamentów firmy – sprzedaż i relacje z klientami. Jeśli liczba Twoich klientów liczona jest w setkach i tysiącach, to CRM staje się koniecznością. Jaki program wybrać i czym się kierować? Czy szukać rozwiązania w modelu SaaS, PaaS czy IaaS? Dużo skrótów, wiele czynników do przemyślenia – podrzucamy krótki przewodnik po trzech modelach CRM!

SaaS, Paas i IaaS – rozwijamy skróty

Skrót SaaS funkcjonuje w cyfrowym świecie od dawna i jest znany większości osób, które mają związek z e-biznesem. System-as-a-Service, czyli oprogramowanie jako usługa, to bardzo popularny i wygodny model oferowania aplikacji internetowych klientom,. Korzystając z takiej opcji klient docelowy nie musi martwić się niczym, prócz regularnego opłacania abonamentu. W modelu SaaS funkcjonują nie tylko systemy CRM, ale też oprogramowania księgowe, do zarządzania projektami czy HR-owe. W modelu SaaS wykupujemy usługę, która ma działać – nie martwimy się dostępnością miejsca na serwerze, aktualizacją oprogramowania czy nie zastanawiamy nad tym, jak cokolwiek działa. Do implementacji oprogramowania typu SaaS nie potrzebujemy też osób technicznych. Twórcy aplikacji dbają o to, by użytkownik miał komfort korzystania z danego rozwiązania.

Model PaaS – właściwości

Model PaaS, czyli Platform-as-a-Service to bardziej zaawansowane rozwiązanie, ale też umożliwiające większą personalizację i dostosowania do unikalnych potrzeb klienta. W tej opcji klient otrzymuje zarówno narzędzia systemowe, jak i hardware’owe do swojej dyspozycji. Na ich podstawie samodzielnie tworzy własne aplikacje, które dostosowuje pod swoje potrzeby. Aby to zrobić, klient musi posiadać wiedzę techniczną, lub zatrudniać programistów, którzy od początku tworzą unikalne i dostosowane do potrzeb biznesu rozwiązania. Opcja ta nie wymaga jednak zaawansowanej wiedzy z zakresu administracji systemów.

Mechanizm działania IaaS

IaaS – czyli Infrastructure-as-a-Service, to model najbardziej zaawansowany, ale też dający największą kontrolę nad systemem oraz jego funkcjami. Ta opcja pozwala firmom zaoszczędzić środki na budowę i utrzymanie własnej infrastruktury IT. Firmy sprzedające rozwiązania w modelu IaaS zapewniają ogromne przestrzenie dyskowe, wirtualizację oraz serwery dedykowane. Po ich stronie leży też posiadanie i aktualizowanie sprzętu koniecznego do sprawnego działania całej infrastruktury.

Poniższa grafika zestawia elementy, za które jako klienci odpowiadamy w modelu SaaS, PaaS i IaaS oraz te, za które w tych trzech opcjach w całości odpowiada dostawca.

 

crm iaas paas saas

Różnice między modelami SaaS, PaaS oraz IaaS. Źródło: fieldforceconnect.com

 

CRM w modelu SaaS, Paas i IaaS – który będzie odpowiedni dla Ciebie?

Model SaaS jest najwygodniejszy w użytkowaniu. Otrzymujesz gotową usługę, nie martwiąc się absolutnie o nic. Zapobieganie awariom, backup, aktualizacje, wielkość serwera, jego konfiguracja, UX systemu czy bezpieczeństwo danych leżą całkowicie po stronie dostawcy. W skrócie – płacisz za w pełni funkcjonalny system CRM i go otrzymujesz. W tej opcji masz jednak najmniejsze pole manewru, jeśli chodzi o dostosowanie danej aplikacji pod Twoje konkretne potrzeby i specyfikę firmy, dlatego model ten jest polecany firmom, które nie posiadają własnego działu IT i nie potrzebują dedykowanych rozwiązań. Minusem tego rozwiązania jest stosunkowo mały wpływ na to, w jaki sposób nasz dostawca zabezpiecza dane osobowe, co w branży marketingowej jest szczególnie ważne. Większość dostawców jednak stara się o to dbać i na bieżąco aktualizuje swoje rozwiązania pod kątem wymagań RODO.

PaaS – funkcje

PaaS będzie odpowiednie dla tych firm, które posiadają w swoich szeregach kompetencje techniczne i poszukują rozwiązań dostosowanych indywidualnie do ich potrzeb. Sam proces tworzenia tego rozwiązania jest jednak mocno uproszczony i nie wymaga generowania zaawansowanego kodu. Programiści otrzymują cały zestaw gotowych narzędzi, które ułatwiają im tworzenie programów i aplikacji. Dzięki temu developerzy skupiają się w pełni na dostarczeniu odpowiednio skonfigurowanego CRM, nie martwiąc się o takie aspekty jak bezpieczeństwo czy aktualizacje oprogramowania.

IaaS – cechy szczególne

IaaS z kolei jest rozwiązaniem dla tych firm, dla których optymalnym rozwiązaniem byłoby postawienie własnej infrastruktury IT. Niestety wiąże się to z dużymi kosztami sprzętowymi oraz koniecznością zatrudnienia wysoce wyspecjalizowanych pracowników. Nie tylko dostarczą oni takie rozwiązanie, ale też raz na jakiś czas będą doglądać jego poprawnego działania. Model IaaS pozwala na „wypożyczenie” tych elementów od zewnętrznego dostawcy. Plusem tego rozwiązania jest szybkość jego wdrożenia w porównaniu do budowy własnej infrastruktury, oraz stosunkowo wysoka kontrola nad działaniem systemu, do którego masz wgląd. To dobre rozwiązanie dla firm, które potrzebują środowiska IT, obsługującego nie tylko system CRM, ale też inne aplikacje, jak programy Marketing Automation, te do zarządzania projektami czy HR-owe.

Wybierając model systemu CRM, odpowiedz sobie na poniższe pytania.

 

  • Czy standardowy system CRM spełni Twoje oczekiwania? Jeśli tak, wybierz SaaS.
  • Czy zależy Ci na możliwości modyfikacji systemu CRM pod Twoje potrzeby? Pomyśl wtedy o PaaS lub IaaS.
  • Czy posiadasz dział IT, który będzie w stanie dostosować system do Twoich oczekiwań? Jeśli nie, odrzuć PaaS oraz IaaS.
  • Czy zależy Ci na posiadaniu wszystkich swoich systemów na serwerach dedykowanych? Gdy takie rozwiązanie jest kluczowe dla Ciebie, rozważ IaaS.
  • Czy w pierwszej kolejności zależy Ci na szybkości wprowadzenia nowego CRM? Jeśli tak, wybierz SaaS.

Najbardziej popularnym modelem sprzedaży systemu CRM jest SaaS. Mimo to coraz więcej producentów pracuje nad modelami PaaS i IaaS, ponieważ biznesy coraz częściej przenoszą się do chmury. Niezależnie od wybranego modelu, jedno jest pewne. Posiadanie systemu CRM jest kluczowe dla skalowalności i rozwoju biznesu. Jeśli jeszcze go nie posiadasz, warto zainteresować się dostępnymi opcjami już dziś.

Share Button