feed produktowy marketing

Feed produktowy i 3 sposoby na wykorzystanie go w marketingu

Stały i automatyczny wzrost sprzedaży to marzenie niemal każdego właściciela sklepu internetowego. Feed produktowy to jedno z tych narzędzi, które na to pozwala. Czy jest product feed i jak zastosować go w marketingu? Poznaj 3 przykłady wykorzystania feedu produktowego i efekty, jakie udaje się za jego pomocą osiągać.

Feed produktowy to bardzo ważne i skuteczne narzędzie dla e-commerce, które pozwala na wyróżnienie oferty Twojego sklepu internetowego na tle konkurencji. Technicznie rzecz ujmując, feed produktowy to plik w formacie Excel, .txt, .csv lub .xml, który zawiera szczegółowe informacje o produktach w Twojej ofercie. Definiujesz w nim takie parametry jak nazwę produktu oraz Twojego sklepu, identyfikator produktu w sklepie, bardziej szczegółowy opis, zdjęcie, cenę oraz dostępność. Przykładowy product feed wygląda tak:

Przykład feedu produktowego

Przykład feedu produktowego, źródło: https://www.cpcstrategy.com/blog/2013/06/what-is-a-data-feed/

 

Dzięki stworzeniu takiego pliku jesteś w stanie publikować swoje konkretne produkty w Google Shopping, porównywarkach cenowych, czy w Facebook Dynamic Product Ads. Docelowo feed produktowy służy ułatwieniu kupującym wyszukiwania Twojego sklepu, oraz lepszej, wizualnej prezentacji Twoich produktów – idealnie dokładnie tych, jakich szuka Twój odbiorca. Jak to wygląda w praktyce? Przyjrzyjmy się działaniu feedu produktowego na aktualnym, letnim przykładzie. Załóżmy, że sprzedajesz w sieci obuwie, a lato jest idealnym czasem na promowanie oferty sandałów.

Znajdź się na pierwszej stronie Google w wynikach Google Shopping

 

Większość wyszukiwań konkretnych produktów w sieci rozpoczyna się od wyszukiwarki Google. Wykorzystaj to! A najlepiej w formie reklamy Twoich produktów za pomocą Google Product Listing Ads. Dzięki poprawnemu utworzeniu product feed i zastosowaniu go w reklamach Google, Twój produkt pojawi się w formie małego obrazu na górze wyszukiwarki, przyciągając wzrok potencjalnego kupującego i zwiększając szansę na zakup – w końcu prezentujesz dokładnie to, czego odbiorca szuka, i to już na pierwszej stronie Google! Im więcej informacji umieścisz w pliku produktowym i im bardziej precyzyjne będą, tym większa szansa, że klient trafi właśnie do Twojego sklepu.

feed produktowy marketing

Feed produktowy w reklamach Google Shopping – przykład

 

Efekty? Marce Swarovski udało się zwiększyć sprzedaż online o 50%, a sprzedaż na urządzeniach mobilnych o 150%. Marka obuwnicza TOMS podwoiła wskaźnik revenue-per-click i osiągnęła wzrost ROI o 1550%! Z kolei firma sprzedająca bieliznę osiągnęła konwersję o 116% wyższą, niż przed zastosowaniem reklam z wykorzystaniem product feed, równocześnie zwiększając dochód o 268%.

 

Stwórz na Facebooku skuteczną kampanię wykorzystującą feed produktowy

 

Marketingowców nie trzeba przekonywać, że Facebook jest bardzo skutecznym kanałem reklamowym. Warto jednak rozważyć wykorzystanie feedu produktowego w reklamach typu Facebook Dynamic Product Ads . Połączenie to umożliwia tworzenie dobrze dopasowanych do odbiorcy reklam, np.  wyświetlanie reklam dokładnie tych produktów, które przeglądał w danym sklepie . Ten typ reklamy jest często wykorzystywany przez sprzedawców internetowych, i przez to dość często spotykany na Facebooku w formie karuzeli z konkretnymi produktami.

feed produktowy na Facebook

Feed produktowy w reklamach na Facebooku

 

Czy taka forma reklamy działa dobrze? Wszystko zależy od odpowiedniej optymalizacji, jakości zdjęć i dobrego przedstawienia produktów, ale przykład marki odzieżowej Brava Fabrics potwierdza, że warto w nią inwestować. Dzięki reklamom dynamicznym opartym o product feed marka uzyskała 1,4-krotny zwrot wydatków na reklamę, ROI wyższe o 30% w stosunku do innych form reklamy, a także niższy o 13% koszt pozyskania klienta . Firma Craftsy , która oferuje kursy umiejętności manualnych oraz sprzedaje powstałe w ten sposób produkty, zwiększyła przychód generowany za pomocą Facebooka o 33% oraz  wygenerowała o 50% większą sprzedaż pochodzącą z Facebooka.

feed produktowy facebook

Product Feed – zastosowanie w reklamach na Facebooku

 

Wyróżnij się w porównywarkach cenowych i sprzedawaj więcej

 

Porównywarki cenowe to potężne narzędzie e-marketingowe, wciąż odwiedzane przez miliony Internautów oraz pozycjonujące się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Ich twórcy wykorzystują pliki feedów produktowych po to, aby porównać ceny, dostępność i jakość produktów w różnych e-sklepach. Dzięki temu wyszukiwarki pomagają klientom podjąć decyzję o zakupie, jak również o miejscu dokonania zakupu . Szkoda tracić tego potencjału – sumiennie uzupełniony feed produktowy może napędzić Twoją sprzedaż również i w tym kanale.

feed produktowy ceneo

Wykorzystanie feedu produktowego w Ceneo

 

Feed produktowy to bardzo wdzięczne narzędzie marketingowe, w szczególności dla osób prowadzących sklep internetowy. Ładne zdjęcia produktów z dokładnym opisem ułatwiają klientom znalezienie Twojej oferty w sieci i zachęcają odbiorców do przejścia do witryny Twojego sklepu. Plusem feedu produktowego jest też możliwość kierowania reklam bardzo dobrze dopasowanych treścią do tego, czego akurat szuka Twój potencjalny klient . Product feed pozwala też na atrakcyjne wyróżnienie Twojej oferty na pierwszej stronie wyszukiwania w Google, co znacząco wpływa na wzrost ruchu na Twojej stronie, a co za tym idzie – zwiększa sprzedaż.

 

Share Button