Analityka w środowisku cyfrowym to fundament jakościowej kampanii digital. Każdego dnia, na podstawie wniosków z analiz, podejmujemy decyzje dotyczące optymalizacji kanałów, sposobów targetowania czy pór emisji. Przy podejmowaniu decyzji musimy dysponować poprawnymi danymi, pozyskanymi z bezbłędnie zaimplementowanych narzędzi analitycznych. Poprawność implementacji możemy sprawdzać narzędziami, które są do tego stworzone – jednym z nich jest narzędzie Google, zwane Google Tag Assistant.
Poniżej krótka charakterystyka i przewodnik po tej niepozornej aplikacji, która ułatwia życie każdemu analitykowi.
1. Czym jest Google Tag Assistant?
Google Tag Assistant to narzędzie, które daje możliwość sprawdzenia poprawności wywoływania się tagów umieszczonych na stronie www. Mogą to być tagi typu: DoubleClick, AdWords, Google Tag Manager. Dodatkową opcją jest rejestracja ścieżki, po której poruszają się użytkownicy, wychwytująca ewentualne błędy w usługach i widokach Google Analytics. Narzędzie jest dodatkiem dedykowanym do przeglądarki Chrome i jest bezpłatne.
2. Jak działa Tag Assistang?
Ścieżka użytkownika zaczyna się zwykle od wpisania danej frazy w wyszukiwarce Google. Następnie użytkownik klika w płatne lub bezpłatne wyniki wyszukiwania i ląduje na witrynie. Na stronie przegląda różne kategorie, dodaje przedmioty do koszyka, wypełnia formularz z danymi osobowymi po czym składa zamówienie i zostaje przekierowany na stronę z podziękowaniem za zakup, gdzie dochodzi do realizacji celu. Podczas gdy użytkownik porusza się po stronie wyświetlając kolejne podstrony, Google Tag Assistant sprawdza czy wywołują się poszczególne tagi w ramach danego zdarzenia. Klikając w ikonkę Google Tag Assistant, która znajduje się w prawym, górnym rogu przeglądarki możemy szybko sprawdzić, jakie tagi wywołują się.
3. Co oznacza kolor danej ikonki?
Każdy tag znaleziony przez Google Tag Assistant, przypisaną ma ikonkę, która oznaczona jest danym kolorem.
Charakterystyka kolorów:
– kolor zielony informuje, że nie znaleziono błędów;
– kolor niebieski informuje, że w implementacji tagu wykryto małe błędy i sugeruje poprawę;
– kolor żółty oznacza, że osadzenie danego tagu może być błędne;
– kolor czerwony informuje o błędzie krytycznym – dany tag może działać nieprawidłowo czego skutkiem będą błędne dane w raportach lub całkowity brak danych.
4. Funkcja Record
Włączając funkcję Record, Google Tag Assistant rozpoczyna rejestrowanie zdarzeń, tagów i interakcji na stronie. Gdy stwierdzimy, że chcemy zakończyć nagrywanie należy wcisnąć przycisk “Stop Recording”. W tym momencie Google Tag Assistant wyświetli liczbę zarejestrowanych rekordów. Aby sprawdzić raport szczegółowo, należy kliknąć w przycisk “Show Full Report”.
Do wyboru mamy dwa typy raportów:
1. Tag Assistant Report
W tym raporcie widzimy tagi, wywołujące się na wszystkich stronach, po których poruszaliśmy się podczas sesji nagrywania.
2. Google Analytics Report
Wybierając ten raport narzędzie zapyta nas dla jakiego widoku chcemy sprawdzić raport w danej usłudze.
Raport ten pokazuje jak wyglądają dane po przetworzeniu przy obecnych ustawieniach Analytics. Narzędzie posiada wbudowane alerty, które informują nas o przypuszczalnych błędach jakie występują w konfiguracji Google Analytics. Użytkownik może wprowadzić poprawki w konfiguracji Google Analytics i ponownie przeanalizować dane aby sprawdzić poprawność implementacji.
5. Jak zainstalować aplikację?
Należy wejść na stronę Chrome Web Store i w wyszukiwarce wpisać Google Tag Assistant. Następnie przejść do pozycji Tag Assistant (by Google) i wybrać „Dodaj do Chrome”. Aplikacja zainstaluje się automatycznie, a jej ikona pojawi się w prawym górnym rogu przeglądarki. Od tego momentu narzędzie jest gotowe do pracy. Dowiedz się również co to jest Google Customer Match.