Na pierwszy rzut oka zmiany w Google Tag Managerze wydają się wyłącznie kosmetyczne, jednak już po krótkim kontakcie widać, że zmieniło się to, na co wszyscy czekali i czego naprawdę brakowało. Sprawdźmy to!
Google Tag Manager aktualizacja
Pierwsze i najważniejsze – obszary robocze
Do tej pory w kontenerach, nad którymi pracuje jednocześnie kilkoro użytkowników, problem stanowiło edytowanie tych samych reguł czy zmiennych oraz publikowanie wprowadzonych zmian w momencie, gdy nie wszyscy pomyślnie ukończyli swoje modyfikacje.
Teraz każda osoba może pracować nad elementami kontenera w swoim obszarze roboczym i niezależnie od pracy innych, publikować tylko to, co sama zmodyfikowała. Wszystkie pozostałe tagi, reguły czy zmienne, które nie były przez nią modyfikowane – pozostaną niezmienione. To bardzo prosta a jednocześnie bardzo pomocna zmiana. Ale to nie wszystko!
Rys. 1: Podgląd obszarów roboczych. W darmowej wersji Google Tag Managera – limit obszarów roboczych wynosi 3.
Odświeżony layout
Podstawowy wygląd Tag Managera uległ w gruncie rzeczy niewielkim zmianom, natomiast zupełnie inaczej wygląda teraz tworzenie i edycja istniejących elementów. Edytowane i tworzone elementy rozwijają się zamiast przeładowywać stronę – usprawnia to tempo prowadzonych prac.
Obecnie w momencie edytowania reguły, od razu widać do jakich tagów jest ona przypisana. To prosta poprawka, która była wyczekiwana od dawna.
Rys. 2: Podgląd obszaru edycji tagu.
Ponadto – gdy edytujemy tag w Google Tag Manager, do którego uruchamiania niezbędna okazuje się wbudowana zmienna – z poziomu tagu bardzo łatwo możemy ją teraz włączyć. Nie ma potrzeby zapisywania zmian w tagu i wracania do jego edycji po włączeniu zmiennej. Przydatne!
Rys. 3: Włączanie wbudowanej zmiennej z poziomu tagu.
Podczas publikacji kontenera – wyświetla się nam przejrzysta lista zmian, które chcemy wprowadzić (dzięki czemu wyraźnie widać czy są to tylko oczekiwane zmiany, czy także te robocze) oraz – jeśli dany element edytowany jest także w innej przestrzeni roboczej – różnice pomiędzy jego poszczególnymi wersjami.
Rys. 4: Lista zmian i różnic pomiędzy poszczególnymi wersjami.
Podsumowanie Google Tag Manager
Wprowadzone usprawnienia nie mogą być określane jako rewolucyjne, ale pamiętajmy, że manager tagów nie jest oczkiem w głowie giganta z Mountain View. Mimo wszystko zmiany usprawniają pracę z managerem tagów, który od dłuższego czasu nie był aktualizowany.
Brawo Google!
Autor tekstu: Michał Walentynowicz
Zapraszamy także do zapoznania się z naszymi artykułami takimi jak: Google Customer Match