Idealny formularz na landing page – 14 najlepszych praktyk | cz. II

Idealny formularz na landing page – 14 najlepszych praktyk | cz. I 

8. Zapewnij wystarczającą ilość przestrzeni.

Nawet jeśli wymagamy minimum informacji, to formularz LP musi być przejrzysty. Będzie on bardziej czytelny jeśli pola formularza będą luźne, z dużymi przerwami , czyli jeśli zrobimy miejsce na oddech ? Im większy formularz, tym bardziej czytelny i zachęcający do wypełnienia.

landing-page-forms-cramped.png

 

9. Personalizuj.

Personalizujmy, również na LP – https://www.novem.pl/blog/play-case-study-personalizacja/

10. Zbieraj zgody, najlepiej w dwóch klikach.

Pamiętajmy o zbieraniu zgód. Zbierajmy je w taki sposób, żeby użytkownik nie przeraził się zbyt dużą ich ilością. Jeżeli potrzebujemy zebrać pięć zgód to zastanówmy się jak można je skompilować w dwie lub trzy, słowem – optymalizujmy liczbę klików. Jeżeli możemy to umieśćmy przycisk – „zaznacz wszystkie zgody” jak w przypadku formularzu Taurona:

 

5

 

11. Nie rozpraszaj uwagi.

Jeżeli zebranie leadów to nasz cel – postarajmy się, aby formularz był maksymalnie widoczny. Możemy umieścić go w obramowaniu i wyróżnić za pomocą kolorów. Unikajmy dołączania linków, zakładek czy materiałów prasowych. Nadmiar informacji w postaci menu nawigacyjnego mógłby odciągnąć uwagę użytkownika. Jeżeli mamy jeden cel to miejmy jeden cel, jeżeli mamy szesnaście to nie osiągniemy żadnego a ruch będzie tak rozproszony, że trudno będzie nawet policzyć zwrot z inwestycji (ROI).

12. Bądź ‘mobile friendly’.

Nie zapominajmy o użytkownikach, którzy trafią na stronę korzystając z urządzeń mobilnych. Wielu marketerów ignoruje ich zakładając z góry, że użytkownicy nie wypełnią formularza za pomocą smartfonów. Nie zrobią tego oczywiście wtedy, kiedy landing page nie jest dopasowany na mobile. LP, na którym umieszczamy formularz powinien być wykonany zgodnie z zasadami Responsive Web Design a więc zoptymalizowany oraz dostępny bez względu na rozmiar urządzenia, na którym jest wyświetlany. Należy sprawdzić, czy formularz jest widoczny na ekranie wyświetlacza, czy pola formularza można wypełnić bez problemu za pomocą dotyku i czy przycisk CTA jest wystarczająco duży. Zwiększy się szansa na to, że użytkownicy mobile skonwertują.

 

Screenshot_2015-08-06-13-21-38

 

13. Testuj, testuj, testuj.

Nadal nie wiemy jaka jest optymalna ilość pól w waszych formularzach? Jaki przycisk CTA będzie skuteczniejszy? Nasze wątpliwości rozwiąże test A/B. Należy stworzyć dwa takie same landing page’e do przetestowania, które różnią się jednym elementem formularza (ilością pól, tekstem, przyciskiem, kolorem…) i sprawdzić, jak zachowują się użytkownicy. Testy A/B często przyczyniają się do znaczącego zwiększenia konwersji. Dają twarde dane, które pomagają podejmować finalne decyzje.

Na rynku istnieje duża oferta programów. Jednym, z którego korzystamy jest MouseFlow. Służy on do nagrywania odwiedzających stronę i generowania HeatMap pokazującego gdzie użytkownik klika, jak przewija stronę, na co zwraca uwagę. Krótkie wideo pokazuje nam np., że użytkownik klika w logo, w ikonę telefonu, ale nie widzi formularza.

Case Study – testy A/B wykonane w ramach kampanii prowadzonej dla PLAY.

Testy A/B, które przeprowadziliśmy dla klienta PLAY pozwoliły na wprowadzenie kilku istotnych ulepszeń. Program zainstalowany został na standardowej wersji leadowej LP z grafiką Non-Terminal, na którą kierowani są użytkownicy z kampanii mailingowych.

playok

➠ Czas trwania testów: 1,5 tygodnia;

➠ Ilość przeanalizowanych filmów: 100;

➠ Cel:

  • Ustalenie jak zachowują się użytkownicy po przejściu na LP;
  • Wskazanie słabych punktów LP;
  • Wprowadzenie zmian w wyglądzie LP;
  • Przeprowadzenie testów skuteczności nowej wersji strony;
  • Podniesienie CR;
  • Nagranie filmu.

➠ Wnioski:

  • Użytkownicy szukają dodatkowych informacji na stronie (wiele osób klika w bloczek „abonament”, „nowe formuły” lub białą przestrzeń);
  • Przeważającą większość czasu spędzają na środkowej części LP, czytając główny komunikat. Nie wypełniają formularza;
  • Sporo czasu wypełniany jest cały formularz, użytkownicy wahają się do ostatniej chwili, czy podać wszystkie swoje dane (szczególnie numer telefonu). Nie wiedzą czego mogą się spodziewać po wypełnieniu formularza.

➠ Rekomendowane zmiany na LP:

  • Dodatkowa strzałka kierująca uwagę na formularz;
  • Nowy komunikat nad formularzem „Wypełnij formularz, oddzwonimy do Ciebie za darmo;
  • Migający kursor w polu „imię”;
  • Po 10 s bezruchu lub poruszania myszką (bez klikania) środek strony delikatnie wygasi się, pojawi się komunikat „Wypełnij formularz – oddzwonimy do Ciebie za darmo” oraz pogrubiona ramka wokół formularza;
  • Gdy użytkownik kliknie poza pole formularza, ramka wokół formularza rozbłyśnie na fioletowo.

playtestyab

Innym wartym polecenia programem, który wykonuje testy A/B na landing page’ach jest Optimizely. Program ten daje możliwość testowania wielu elementów na jednym LP bez konieczności tworzenia osobnych kreacji dla każdej wersji LP. Jest tu też opcja mierzenia mikrokonwersji.

14. Dziękuj za leada i szanuj go.

Za lead należy podziękować oraz napisać, co będzie się z nim dalej działo. Dobrym pomysłem jest napisanie wiadomości powitalnej, gdyż jest ona najczęściej otwieranym komunikatem. Powinna proponować rabat, może też zawierać prośbę o dodatkowe informacje o użytkowniku.

I na koniec zasada nr 1: Szanuj leada czyli inaczej – nie dręcz użytkownika, używaj jego danych do tego, do czego obiecałeś ?