Jak odpowiednio dobrać frazy kluczowe, by wyprzedzić konkurencję i sprzedawać więcej?

Odpowiednie słowa kluczowe to podstawa powodzenia kampanii SEO. Co znaczy odpowiednie? Takie, które nie tylko generują ruch, ale przede wszystkim przyciągają odpowiednich klientów. Stworzenie i przetestowanie optymalnej listy słów kluczowych wymaga czasu, ale gra jest warta świeczki. Od czego zacząć i jakie narzędzia będą pomocne?

Na początku – daj sobie chwilę na zastanowienie

Zastanów się, jakich słów kluczowych użyłbyś, szukając Twoich produktów lub usług. Spisz je i skonsultuj ze znajomymi, rodziną, osobami z branży i tymi spoza niej – to będzie Twoja pierwsza, bardzo podstawowa lista. Kolejno sprawdź za pomocą Google Analytics, z jakich fraz aktualnie trafiają do Ciebie odbiorcy (wejdź w Pozyskiwanie → Kampanie → Organiczne Słowa Kluczowe). Dodatkowo możesz skorzystać z własnych kanałów Social Media i zapytać fanów, jakich fraz by użyli, szukając Twojej oferty. Mając uzyskaną w ten sposób bardzo podstawowy zestaw słów, przejdź do drugiego kroku.

Zainspiruj się słowami kluczowymi konkurencji

Słowa kluczowe Twojej konkurencji są dla Ciebie cenną wiedzą. Z jednej strony możesz podpatrzeć, jakie frazy się u niej sprawdzają i się nimi zainspirować, a z drugiej strony wiesz, jakich fraz unikać, by niepotrzebnie nie konkurować. Jak sprawdzić, na jakich frazach promuje się Twoja konkurencja? Możesz zacząć od przyjrzenia się ich stronie, opisom produktów i blogowi – z tych materiałów wyłonią się słowa, które powtarzają się częściej od innych. Szczególną uwagę zwróć na używane meta tagi oraz opisy zdjęć. Jeśli SEO jest kluczowym narzędziem w Twojej strategii marketingowej, zainwestuj w narzędzie ahrefs.com, dzięki któremu uzyskasz bardziej szczegółowe informacje o słowach kluczowych Twojej konkurencji. Warto rzucić okiem również na Free Keyword Tool.

Skorzystaj z narzędzi generujących słowa kluczowe

Zacznij od Google Keyword Tool – to podstawowe narzędzie, dzięki któremu poznasz liczbę wyszukiwań, trendy, konkurencję oraz sugestie słów kluczowych, które Cię interesują.

Google Keyword Tool pomoże Ci dobrać odpowiednie słowa kluczowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Answer the Public z kolei pozwoli Ci sprawdzić, jakie pytania związane z Twoimi słowami kluczowymi są najczęściej wpisywane do wyszukiwarki. W jaki sposób może Ci to pomóc? Załóżmy, że sprzedajesz internetowo torebki. Answer the Public podpowiada nieoczywiste frazy, które są wyszukiwane w sieci i mogą stać się źródłem dochodu dla Ciebie, np. „torebki bez podszewki”, „torebki jak obag” czy „torebki do liceum”.

answer the public slowa kluczowe

Dzięki Answer the Public poznasz konteksty, w jakich pojawia się interesujące Cię słowo kluczowe

Warto rzucić też okiem na darmowe narzędzie Keyword Sheeter, które dostarcza bardzo licznych kombinacji fraz powiązanych z danym słowem kluczowym. Lista budowana przez to narzędzie tworzona jest na podstawie Google Autocomplete, czyli gromadzi wyrażenia, które Google podpowiada nam podczas wpisywania w wyszukiwarkę.

Szybki wynik vs długoterminowe efekty – jakie słowa dobrać?

To kluczowe pytanie przy budowaniu listy słów kluczowych. SEO to generalnie proces długotrwały, który nie przynosi tak szybkich efektów, jak np. reklama AdWords. Jednak nawet w obrębie SEO można wyróżnić słowa kluczowe, które przynoszą szybkie efekty i te, które wspomogą długofalowe, równomierne generowanie ruchu w Twojej witrynie. Jeśli zależy Ci na szybkich efektach i przede wszystkim na wyniku, postaw na tzw. long tail SEO, czyli słowa kluczowe, które generują mniejszy ruch, ale też mają mniejszą konkurencję.

Chcąc budować długoterminową strategię zorientowaną na generowanie ruchu, skup się na wykorzystaniu podstawowych dla Twojego biznesu słów kluczowych (head keywords), które są najczęściej wyszukiwane i posiadają sporą konkurencję. Optymalnym rozwiązaniem pozwalającym na utrzymanie stabilnych efektów jest oczywiście miks obu tych rodzajów słów kluczowych.

Twoja pierwsza lista słów kluczowych jest gotowa – co dalej?

Jeśli przejdziesz wszystkie wymienione powyżej punkty, to w efekcie otrzymasz listę słów kluczowych, które są solidną podstawą do rozpoczęcia działań pozycjonujących. Przed rozpoczęciem kampanii oceń je jeszcze swoim krytycznym okiem i odpowiedz sobie na pytanie, czy dane słowo kluczowe teoretycznie odpowiednie pod względem liczby wyszukiwań i konkurencji, będzie dla Ciebie na pewno wartościowe. Wracając do przykładu z torebkami – przechodząc przez powyższe punkty może się okazać, że teoretycznie bardzo dobrym słowem kluczowym dla Twojego sklepu byłoby „mała torebka skórzana” – ta fraza na pewno generowałaby duży ruch. Problem jednak w tym, że w Twojej aktualnej ofercie znajdują się wyłącznie torebki mieszczące rozmiar A4, co dyskwalifikuje teoretycznie dobrze rokujące słowo kluczowe.

Mając swoją pierwszą listę słów kluczowych nie pozostaje nic innego, jak… próbować. Budowanie strategii zwiększającej ruch na stronie i przychody firmy to kwestia testowania, zbierania danych, wyciągania wniosków i wprowadzania zmian. Warto jednak poświęcić czas (swój lub zewnętrznej agencji) na tę naukę, ponieważ odpowiednio dobrane słowa kluczowe będą służyć Ci przez długie lata, generując napływ nowych klientów.

Dowiedz się również jak tworzyć skuteczne Call To Action. Zapraszamy na Bloga!