jak poruszaja sie po twojej stronie uzytkownicy internetu heat maps
0

Jak poruszają się po Twojej stronie użytkownicy internetu?

Marketing internetowy ma jedną, dużą przewagę nad innymi narzędziami marketingowymi: jego skuteczność jest mierzalna. I warto to wykorzystać. Jedną z bardzo wartościowych danych jest to, w jaki sposób użytkownicy internetu poruszają po Twojej witrynie. Jakie niewidoczne elementy przyciągają ich uwagę, a które z nich są wręcz zbędne? Gdzie umieścić informacje, na których najbardziej Ci zależy? Dowiesz się tego dzięki kilku prostym narzędziom!

88% Internautów jest mniej skłonna powrócić na daną stronę internetową, jeśli za pierwszym razem mieli z nią złe doświadczenia. 75% konsumentów przyznaje, że ładny i przejrzysty design strony jest dla nich wyznacznikiem jej wiarygodności. A wszystkie te opinie o Twojej stronie Internauci wyrabiają sobie… w 0,05 sekundy*. Tyle masz czasu, by zrobić dobre wrażenie i nie stracić potencjalnych klientów. Dlatego bardzo ważne jest poznanie zachowania Internautów na stronie i zaprojektowanie jej tak, by już na pierwszy rzut oka dostrzegli dokładnie te informacje, których szukają. Jak się tego dowiedzieć?

Zacznij od poznania przepływu użytkowników na Twojej stronie

Poznasz go dzięki podstawowemu narzędziu analitycznemu – Google Analytics. Dzięki raportowi User Flow dowiesz się między innymi, jak Internauci trafiają na Twoją stronę, którą stronę przeglądają jako pierwszą, gdzie lądują w dalszej kolejności i jakie akcje na stronie wykonują. To narzędzie pomaga zrozumieć, czego Internauci szukają na Twojej stronie, jak szybko tam docierają oraz jak w zachowaniu różnią się odbiorcy wchodzący na Twoją stronę bezpośrednio od tych, którzy trafili na nią np. z zewnętrznej reklamy.

Aby sprawdzić User Flow w Twojej witrynie, wejdź w Behaviour (Zachowania) → Behaviour Flow (Przepływ zachowań).

jak poruszaja sie po twojej stronie internauci jak poruszaja sie po twojej stronie uzytkownicy

Widok „Behaviour Flow” w panelu Google Analytics, prezentujący zachowania Internautów na stronie www

W które elementy strony Twoi odbiorcy klikają najczęściej?

Odpowiedź na to pytanie da Ci tzw. heat mapa, czyli narzędzie do mierzenia natężenia kliknięć na Twojej stronie. Dzięki niemu dowiesz się między innymi, które nagłówki i obrazki najskuteczniej przyciągają uwagę, sprawdzisz, czy Internauci starają się klikać w nieklikalne elementy oraz która część Twojej strony najbardziej odstrasza użytkowników. Innymi słowy – sprawdzisz, jak Twoje wyobrażenie o dobrym układzie i treści Twojej strony ma się do rzeczywistych preferencji odbiorców 🙂 W sieci dostępnych jest wiele gotowych narzędzi, które pozwolą Ci stworzyć i zainstalować heat mapę na Twojej stronie.

przyklad widoku heat mapy wygenerowanej narzedziem smartlook

Przykład widoku heat mapy wygenerowanej narzędziem Smartlook.com

Które treści są najpopularniejsze? Oczywiście te udostępniane!

O ile powyższe narzędzia są bardzo przydatne i stricte analityczne, nie powinniśmy też zapominać o innych źródłach wiedzy na temat Internautów. Tak podstawowy wskaźnik jak kliknięcia “Lubię to!”, liczba udostępnień danej treści w sieci czy liczba komentarzy to również wartościowe dane, które wskazują bezpośrednio najbardziej atrakcyjne treści z Twojej oferty. Warto je zidentyfikować i wyeksponować na głównej stronie.

Ok, wiem, jak odbiorcy poruszają się po mojej stronie. Co dalej?

Kiedy już poznasz zachowania Internautów na Twojej stronie, będziesz w stanie lepiej zrozumieć ich potrzeby i w wygodniejszy sposób zaserwować treści, których szukają. Za tym udoskonaleniem idzie oczywiście nadrzędny cel — zwiększenie konwersji i wzrost dochodów e-sklepu. Musisz jednak pamiętać o bardzo ważnej kwestii: jednorazowe ulepszenie designu Twojej strony nie jest jedynym słusznym rozwiązaniem. Zachowania Internautów ciągle się zmieniają, technologie ewoluują, a konkurencja testuje nowe rozwiązania. Dlatego Twoim obowiązkiem jest regularne sprawdzanie statystyk i ciągłe udoskonalania strony internetowej – bez tego zostaniesz z tyłu i stracisz potencjalnych klientów już na etapie poznawania Twojej oferty.

Share Button