Jak śledzić użytkowników używających Adblocka? cz. 1.

W 2017 roku 42% polskich Internautów powyżej 15 roku życia używało oprogramowania AdBlock (raport IAB, “Zjawisko blokowania reklam”, 2018). Od kilku lat procent ten rośnie bardzo dynamicznie i coraz więcej użytkowników internetu deklaruje, że rozważa zainstalowanie wtyczek blokujących reklamy. To bardzo ważny wskaźnik dla wydawców oraz reklamodawców internetowych. Jak sprawdzić, ile osób odwiedzających Twoją stronę www używa AdBlocka?

Aby dowiedzieć się, ilu Internautów odwiedzających Twoją witrynę używa AdBlocka, wystarczy odpowiednie skonfigurowanie raportów Google Analytics. Cały proces zajmie Ci maksymalnie 15 minut i dostarczy informacji, dzięki którym będziesz w stanie lepiej zoptymalizować działania e-marketingowe. Jeśli liczba odbiorców używających AdBlocka okaże się duża, warto pomyśleć o zwiększeniu inwestycji w reklamy na portalach społecznościowych czy w tzw. reklamy natywne, które są odporne na AdBlocki.

Konfiguracja raportu Google Analytics

Krok 1

Tropienie użytkowników AdBlocka zaczynamy w głównym pulpicie Google Analytics. Wejdź w opcje administratora, po czym wybierz “Custom Definitions” i “New Custom Definition”. Nazwij definicję tak, by łatwo było Ci ją później odczytać w raporcie, np. “Ad Blockers”. Po wykonaniu tych kroków, zapisz zmiany.

użytkownicy adblock

 

adblock użytkownicy

 

W drugim kroku stwórz nowy segment

Aby stworzyć nowy segment, wejdź w opcję “Audience → Overview”, po czym wybierz “New segment”. Z menu po lewej stronie wybierz “Conditions” i kliknij. W panelu warunków (conditions) z rozwijanego menu wybierz opcję ”Ad Blockers” (jeśli tak nazwałeś poprzednio utworzoną definicję). Kolejno zaznacz opcję ”exactly matches” i w okienku po prawej stronie wpisz ręcznie wartość “1”. Zapisz zmiany i przejdź do ostatniego kroku.

jak śledzić użytkowników używających Adblocka

 

Skonfiguruj raport prezentujący liczbę osób używających AdBlocka

Chcąc stworzyć i przejrzysty raport dotyczący liczby użytkowników AdBlocka na Twojej stronie, wejdź na główną stronę Google Analytics → Acquisitions (pozyskiwanie) → All traffic (cały ruch) → Source/Medium (źródło/medium). W tym miejscu musisz dodać segment, który już wcześniej utworzyliśmy. Kliknij w “Add segment” i wybierz ten odpowiedni czyli “AdBlockers” (jeśli tak nazwałeś go w poprzednich krokach).

jak śledzić użytkowników z Adblockiem

 

jak sprawdzić użytkowników z Adblockiem

 

Po wykonaniu wszystkich tych kroków, dane dotyczące osób używających AdBlocka będą przejrzyście wyświetlane w panelu Google Analytics, w którym śledzisz pochodzenie użytkowników. Pamiętaj, że algorytmy Google Analytics potrzebują czasu, by przeanalizować i dostarczyć dane. Najczęściej pierwsze statystyki pojawiają się po upływie około 48h.

Dowiedz się również co to jest i na czym polega narzędzie Google Attribution. Zapraszamy na Bloga!