Jak wykorzystać AI w segmencie B2B? Poznaj 3 zastosowania

AI, czyli sztuczna inteligencja (od angielskiego określenia Artificial Intelligence) to trend, który na dobre wkroczył do świata nowoczesnego marketingu. Coraz więcej rozwiązań i oprogramowań dla biznesu bazuje na zaawansowanych systemach wykorzystujących Big Data oraz AI.

O ile wykorzystanie tego w segmencie B2C staje się już normą, to zdaje się, że wiele firm nie bierze pod uwagę wykorzystania potencjału tej technologii do działań B2B. Oto 3 obszary, w których możesz skorzystać ze sztucznej inteligencji w  swoich działaniach B2B!

Według badania przeprowadzonego przez Brightedge wśród firm, 25,69% respondentów uważa, że ​​zaraz po personalizacji, sztuczna inteligencja wywrze ogromny wpływ na firmy.

O co chodzi z tą sztuczną inteligencją? Wiele systemów CRM, a szczególnie tych bardziej rozbudowanych takich jak Salesforce lub HubSpot, oferuje dodatki bazujące na sztucznej inteligencji. To znacznie bardziej zaawansowane narzędzia do zbierania i analizowania Big Data, czyli ogromnych ilości baz danych, których standardowe systemy CRM nie są w stanie przetworzyć.

Sztuczna inteligencja (AI) to nowe fundamenty marketingu B2B

AI redefiniuje procesu marketingu B2B w ciągu ostatnich kilku lat. Sztuczna inteligencja nie tylko pomogła marketerom odnieść sukces w różnych segmentach, takich jak angażowanie odwiedzających witrynę za pośrednictwem chatbotów, ale także skutecznie przydała się w predykcyjnych kampaniach analitycznych. Istnieje wiele innych sposobów, dzięki którym sztuczna inteligencja może usprawnić procesy biznesowe w najbliższej przyszłości.

Pozyskuj większą ilość lepszej jakości leadów

Sukces w branżach B2B opiera się przede wszystkim na odpowiednim kontakcie ze swoimi kontrahentami. Proces komunikacji ma fundamentalne znaczenie. Tak samo jak jakość pozyskiwanych na temat klientów danych. Informacje jakie uda się zebrać na temat rynku i klientów są bezcenne. Tradycyjne sposoby przetwarzania danych (uzupełnianie plików Excel, wewnętrzne bazy danych należące do firmy, katalogi z danymi) są przestarzałe. Nie chodzi o to, że nie działają, ale im więcej gromadzi się w nich danych, tym trudniej jest się potem w tym wszystkim odnaleźć.

Pomimo, że marketerzy są w stanie generować dobre leady na podstawie danych uzyskanych z analizy stron internetowych, systemów CRM i kampanii marketingowych, istnieją pewne luki, w których marketerzy stają się bezsilni w zrozumieniu sposobu wydawania pieniędzy i zachowania swoich leadów. Sztuczna inteligencja to coś znacznie więcej niż CRM. Analityka oparta na AI obejmuje dużo szerszy zakres danych.

Ze względu na szeroki zasięg sztucznej inteligencji może łatwo przechwytywać większy zestaw danych z różnych platform takich jak:

  • strony internetowe,
  • kanały mediów społecznościowych,
  • kontaktowe bazy danych.

Dzięki zaawansowanym narzędziom do określania najlepszych celów B2B dla wewnętrznych i zewnętrznych działań marketingowych, sztuczna inteligencja może wypełnić lukę między zespołem sprzedaży a potencjalnymi kontrahentami. Gdy AI zostanie aktywnie zintegrowane z procesem sprzedaży, może pomóc zarówno zwiększyć ilość, jak i jakość generowanych leadów, a także zmniejszyć zbędne godziny pracy poświęcone na przyziemne i powtarzalne zadania.

Umożliwi to marketerom skoncentrowanie się na bardziej produktywnych zadaniach. Mogą skutecznie zarządzać wzrostem sprzedaży w oparciu o prognozę otrzymaną za pomocą sztucznej inteligencji.

Ułatwiona praca accounta i new businessa

Codziennie handlowcy spędzają dużo czasu na monotonne zadania, aby znaleźć potencjalnych klientów. Te działania to między innymi:

  • cold calling,
  • odbieranie wiadomości e-mail,
  • tworzenie list.

Raporty sugerują, że aż 80% czasu przedstawicieli handlowych jest poświęcane na wiadomości e-mail i rozmowy telefoniczne w celu pozyskania i utrzymania potencjalnych klientów za pomocą powtarzalnych działań. Daje im to zaledwie 20% czasu na domknięcie potencjalnego klienta!

AI może im pomóc, skutecznie upraszczając cały ten proces. Dzięki wbudowaniu sztucznej inteligencji do systemów CRM (funkcja dostępna m.in. w oprogramowaniu automatyzacyjnym Salesforce i innych aplikacjach B2B) codzienne zadania można łatwo zautomatyzować – dając pracownikom handlowym dużo czasu na rozwój ich pomysłów i więcej kreatywnej pracy.

Wprowadzenie sztucznej inteligencji do różnych biznesowych aplikacjach (nie tylko CRM) pomoże również przeanalizować profile obecnych i nowych kontrahentów w oparciu o predefiniowane atrybuty, zapewniając dostęp do dużej liczby „idealnych kontaktów’’.

Ponieważ  sztuczna inteligencja działa bardziej na chłodnych faktach opartych na danych, a mniej na intuicji, pomoże sprzedawcom w dokonywaniu trafniejszych wyborów podczas poszukiwań zleceń, co doprowadzi do lepszych wyników i większej konwersji.

proces pozyskiwania klientow

Dzięki AI odsiewasz leady, które i tak nie będą zainteresowane współpracą. AI działa jak mega skuteczny filtr dla Twojej bazy danych.

Jeszcze dokładniejsza personalizacja Twoich kampanii B2B, dzięki AI

Jedną z najbardziej obiecujących zalet sztucznej inteligencji w marketingu B2B będzie hiper-personalizacja kampanii marketingowych. Ponieważ większość konsumentów zwykle unika spamu i wiadomości e-mail, marketing oparty na sztucznej inteligencji pomoże całkowicie wyeliminować ten problem.

Konsumenci stają się również bardziej wybiórczy w stosunku do różnych marek. Oczekują, że firmy dokładnie zrozumieją ich preferencje. Sztuczna inteligencja pomoże zwiększyć zdolność marki do generowania dokładnych, szybkich i dostosowanych do indywidualnych potrzeb komunikatów. Marki będą mogły łatwo inicjować spersonalizowane rozmowy z milionami odpowiednich kontrahentów. Brzmi dobrze, prawda?

Te wysoce spersonalizowane wiadomości będą w większym stopniu oparte na dokładnej wiedzy o zachowaniu potencjalnych klientów, umożliwiając markom przewidywanie przyszłych zachowań, potrzeb i decyzji klientów. A wszystko to w na bazie logicznych, matematycznych algorytmów. Człowiek nie jest w stanie w taki sposób przetworzyć tych danych. Zrobienie tego zajęłoby mu nieporównywalnie więcej czasu.

Sztuczna inteligencja to przyszłość! Dowiedz się więcej na temat nowoczesnych rozwiązań dla biznesu na naszym blogu.