marketing hiperlokalny sprzedaz zalety
0

Marketing hiperlokalny w sprzedaży – poznaj 8 praktycznych wskazówek

Szukaj online, kupuj offline – zasada ta nadal funkcjonuje i niesie ze sobą szansę na zwiększenie sprzedaży w sklepach stacjonarnych. W jaki sposób wykorzystać marketing hiperlokalny, by zwiększyć sprzedaż w fizycznych placówkach? Poznaj 8 wskazówek, jak promować się skutecznie wśród lokalnych klientów.

Cel marketingu hiperlokalnego

Celem marketingu hiperlokalnego jest zwiększenie sprzedaży w punktach stacjonarnych poprzez odpowiednio targetowaną promocję online. Taka forma promocji jest pożądana zarówno przez firmy, jak i klientów – firmom sprzedającym stacjonarnie naturalnie zależy na docieraniu do klientów mieszkających lub przebywających blisko ich placówki, a klienci chętniej dokonają zakupu danego produktu w sklepie nieopodal nich, bez konieczności tracenia czasu na dojazd. Za popytem idzie podaż – zarówno Google, jak i Facebook oddają w ręce marketingowców narzędzia, dzięki którym są w stanie docierać do osób w konkretnej lokalizacji. Jak to robić skutecznie?

1. Załóż wizytówkę w Google Moja Firma

Google Moja Firma to podstawowe narzędzie dla firm działających lokalnie. Nawet jego darmowe opcje wystarczają, by wyróżnić swoją firmę w lokalnych wynikach wyszukiwania. W Google Moja Firma masz możliwość podania takich informacji o swojej firmie jak: adres, strona www, zdjęcia, opis firmy i usług, godziny otwarcia czy dane kontaktowe. I to całkiem za darmo! Im więcej szczegółów podasz, tym lepiej – to od Ciebie zależy, ile i jakie informacje zobaczą odbiorcy w lokalnych wynikach wyszukiwania oraz w Mapach Google, szukając takich usług, jakie oferujesz.

moja wizytowka google

Przykład poprawnie uzupełnionej wizytówki w Google Moja Firma

2. Zadbaj o ładny content i opinie użytkowników w Google Moja Firma

Samo dodanie wizytówki do Google Moja Firma to jedno. Jednak, aby była ona naprawdę skuteczna i wyróżniała Cię spośród okolicznej konkurencji, warto zadbać o dwie rzeczy. Są nimi ładny content i pozytywne opinie użytkowników. Dodanie logotypu, aktualnych, ładnych zdjęć czy schludnych opisów, wyróżni Cię już na pierwszy rzut oka i sprawi, że szybko zbudujesz wizerunek profesjonalnej firmy. Podpowiedź: aktualizacja profilu w Google Moja Firma na bieżąco sprawia, że potencjalni klienci zobaczą, że aktywnie działasz i dbasz o swój biznes. Zadbanie o opinie z kolei pozwoli zwiększyć Twoją wiarygodność i od razu zachęci nowych klientów. Dodatkowo, komentarze odgrywają istotną rolę w SEO. Podpowiedź: poświęć czas na to, by odpowiedzieć na każdą ocenę, do której Twój klient dołączył swój komentarz. Dzięki temu zbudujesz swoją wiarygodność i zdobędziesz zaufanie, jak również pokażesz, że doceniasz klientów i że ich komentarze są brane przez Ciebie pod uwagę. A to może zachęcić kolejnych do pozostawiania swoich opinii.

3. Reklamuj się lokalnie w wyszukiwarce Google

Pojawienie się na Google Maps to absolutna podstawa promocji w sieci. Jeśli chcesz widocznie zwiększyć sprzedaż w swoim lokalnym biznesie, dodaj do tego kampanie w Google Ads. Panel reklamowy Google umożliwia wyświetlanie reklam osobom w Twojej lokalizacji. Możesz wyświetlać reklamy albo osobom przebywającym na danym obszarze (np. dzielnicy), albo w określonym promieniu od konkretnego adresu (np. adresu Twojego sklepu). Co ważne – musisz dobrze określić słowa kluczowe dla takiej kampanii. Osoby szukające produktów czy usług w danej lokalizacji raczej podadzą ją w wyszukiwanej frazie. Dlatego zamiast inwestować we frazę „stomatolog 24h Kraków”, użyj „stomatolog 24h Kraków Dębniki”. Tego typu kampanie lokalne będą miały mniejszy zasięg, ale będą bardziej precyzyjne i dopasowane do wyszukiwania potencjalnych klientów. Stanowić one też będą wartościowe narzędzie do zwiększania sprzedaży.

google ads targetowanie reklam na lokalizacje

Google Ads daje możliwość targetowania reklam na daną lokalizację, np. dzielnicę miasta.

targetowanie reklam po lokalizacji

Targetowanie GoogleAds po promieniu od konkretnego adresu daje najbardziej precyzyjne wyniki.

4. Dotrzyj do osób odwiedzających daną lokalizację, mieszkających lub podróżujących do niej za pomocą Facebook Ads

Facebook oferuje sporo możliwości dotarcia do osób, które przebywają, mieszkają lub odwiedzają dany rejon lub konkretny adres. Reklamy możesz targetować po kraju, rejonie, kodzie pocztowym, miejscowości czy konkretnym adresie. Po wybraniu odpowiedniej opcji możesz ją doprecyzować poprzez ustalenie promienia wokół wybranego punktu (z dokładnością do jednego kilometra). Masz też do wyboru cztery kategorie osób, którym możesz wyświetlać reklamy. Wszystkim na danym obszarze, tym mieszkającym, niedawno przebywającym lub podróżującym do danego miejsca. Jak je wykorzystać? Reklama kierowana na osoby podróżujące do danego adresu będzie dobrym narzędziem np. dla właścicieli restauracji. Z kolei ta kierowana do mieszkańców, jest dobrym wyborem dla biznesów działających lokalnie np. hydraulicy, mechanicy, czy organizatorów wydarzeń lokalnych.

facebook targetowanie po lokalizacji marketing hiperlokalny

Facebook Ads oferuje rozbudowane opcje tworzenia kampanii marketingu hiperlokalnego.

5. Twórz lokalny content

Użycie narzędzi to jedno, ale podstawą sukcesu jest wciąż odpowiedni i interesujący content, który w marketingu hiperlokalnym ma szczególne znaczenie. Jeśli Twoją grupą docelową jest lokalna społeczność, to warto tworzyć takie materiały, które ją zainteresują lub będą dla niej pomocne. Informacje o lokalnych inicjatywach – wspieranie działań okolicznych instytucji, wzajemne promowanie celów i przedsiębiorstw. Pokaże to potencjalnym klientom, że jesteś aktywnym członkiem społeczności, a nie tylko firmą, która nachalnie promuje swoje usługi. Atrakcyjne wpisy na blogu, krótkie filmy wideo, czy aktualne zdjęcia okolicznych atrakcji będą mile widziane. Z dużą dozą prawdopodobieństwa ochoczo będą oni komentować i udostępniać przez lokalną społeczność. Dobrą praktyką jest tworzenie tego typu materiałów i udostępnianie je we wszystkich, dostępnych kanałach – jak Twoja strona, Google Moja Firma czy Social Media, które prowadzisz.

6. Zadbaj o widoczną i atrakcyjną sekcję kontaktową na stronie

Jeśli dbasz o dotarcie do lokalnych klientów, to pamiętaj, aby jak najbardziej ułatwić im kontakt z Twoją firmą. Dodaj aktualne dane kontaktowe: minimalnie adres, numer telefonu, e-mail. Nie zapomnij też o tym, aby poinformować ich, jak do Ciebie  dotrzeć i gdzie widnieje Twoja wizytówka. Może ona znajdować się podstronie strony www, w opisie firmy na Facebooku i w Google Moja Firma. Warto też w stopce kontaktowej dodać słowa kluczowe, które będą ułatwieniem dla turystów i klientów, którzy nie znają dobrze Twojej okolicy, a szukają w niej konkretnych usług. Dla takich osób warto umiejscowić Twój biznes w odniesieniu do popularnych zabytków czy znanych miejsc (np. „Nasza restauracja położona jest w malowniczym otoczeniu Wzgórza Wawelskiego”, „Jesteśmy kancelarią prawniczą położoną najbliżej Pałacu Kultury i Nauki”, „Znajdujemy się 3 minuty spacerem od przystanku „Rondo Mogilskie”, „Nasza siedziba mieści się nieopodal popularnego lokalu „Syreni Śpiew”).

7. Dodaj lokalizację do słów kluczowych na stronie

Google, chcąc dostarczać jak najlepiej dopasowane treści swoim użytkownikom, promuje lokalne biznesy i wspiera ich widoczność w wynikach wyszukiwania. Dlatego musisz pomóc wyszukiwarce w określeniu Cię jako firma lokalna. Oprócz szeroko opisanego już dodania wizytówki do Google Moja Firma, które ma kluczowy wpływ na pozycjonowanie. Dodaj też do opisów na Twojej stronie frazy lokalne wskazujące na umiejscowienie firmy. Idealnie, jeśli prowadzisz bloga, ale słowa kluczowe jesteś w stanie przemycić również w opisie firmy i oferty, w nagłówkach, stopce kontaktowej, czy w meta tagach i opisach zdjęć na stronie.

8. Online równa się offline – zadbaj o spójny wizerunek i doświadczenie klientów

Ostatni bardzo ważny punkt. Pamiętaj o tym, by to, co przedstawiasz klientom online, było spójne z tym, co zastaną u Ciebie na miejscu. A to dotyczy np. brandingu – klienci widzieli Twoje logo w internecie i będą go szukać na szyldzie. Jeśli w sieci chwalono Cię za wybitną obsługę, to każda osoba z Twojego personelu powinna reprezentować tak samo wysoki jej poziom. No i co najważniejsze. Ceny podane w internecie muszą być zbieżne z cennikiem na miejscu, a jeśli online informowałeś o promocji czy zniżce, to powinna ona obowiązywać także w lokalu. Każdy pracownik musi być przecież świadom, że dany rabat przysługuje nowym klientom. Jeśli wszystkie te punkty wprowadzisz w życie, możesz spodziewać się napływu nowych klientów z sąsiedztwa!

Share Button