zastosowanie chatbota w biznesie
0

Nadchodzi era chatbotów. Poznaj 5 zastosowań chatbota w biznesie

We współczesnym biznesie dobra obsługa klienta jest równie ważna dla zwiększania dochodów firmy, co działania marketingowe i sprzedaż sama w sobie. Odpowiednie opiekowanie się tysiącami e-klientów jest jednak z jednej strony konieczne, a z drugiej angażujące i stanowi wyzwanie dla przedsiębiorców. Z odsieczą w tej kwestii przychodzą między innymi chatboty. Odpowiednio zaprogramowane interfejsy konwersacyjne potrafią odciążyć Cię w codziennych obowiązkach, aktywizować klientów, bawić, zbierać feedback oraz bezpośrednio zwiększać ROI. Poznaj 5 zastosowań chatbota w biznesie!

Chatboty – hot or not?

Chatboty to interaktywne aplikacje służące do zautomatyzowanej komunikacji za pośrednictwem platform czatowych takich jak m.in. Facebook Messengera, Twittera czy WhatsApp. Choć chatboty istnieją od jakiegoś czasu i nie są niczym nowym, to zdecydowanie należą do jednych z najgorętszych trendów w marketingu w 2019 roku. Według badania przeprowadzonego przez Oracle, aż 80% marketingowców deklaruje, że w 2020 roku zacznie z nich korzystać. Trudno się tej tendencji dziwić – według badań chatboty rocznie generują miliardowe oszczędności w kosztach zatrudnienia.

Co więcej, odpowiednio skonfigurowane chatboty potrafią zwiększać sprzedaż i pozyskiwać nowych klientów, wspierać obsługę klienta, dostarczać pogłębionych danych o odbiorcach, zwiększać świadomość marki czy windować współczynniki CTR i OR kampanii marketingowych, jednocześnie zmniejszając ich koszta. Sekret tkwi w ciekawym pomyśle i przemyślanej strategii na wykorzystanie chatbota w biznesie. W jaki sposób i do jakich celów możesz wykorzystać chatboty w swojej firmie? Zainspiruj się sprawdzonymi przykładami!

Chatbot obsłuży Twoich klientów – o każdej porze dnia i nocy!

Współcześni klienci bardzo cenią sobie sprawną obsługę, a na tę składa się między innymi szybkość odpowiadania na ich pytania. Oczekiwanie na połączenie z konsultantem, konieczność sprawdzania zakładki FAQ, czy czekanie na odpowiedź na maila coraz częściej staje się dla klienta irytujące i bezpośrednio przekłada się na decyzję o zakupie. Zatrudnianie i utrzymanie osób, które będą na bieżąco, idealnie również nocą, odpowiadały na zapytania klientów to z kolei skuteczne, ale drogie rozwiązanie. Skorzystanie z chatbota z kolei jest niedrogie i szybkie do wdrożenia, a dla odbiorców wygodne. Przykładem takiego rozwiązania jest bot Booking.com działający w ramach Facebook Messengera.

Bot w pierwszym kroku oferuje wsparcie w zakresie wyszukania najlepszej opcji noclegowej i stara się dostarczyć odbiorcy jak najlepiej dopasowaną ofertę. Jego drugą funkcją jest wsparcie w kontakcie z obsługą portalu. Możemy zakładać, że botowe rekomendacje noclegowe bardzo ograniczają liczbę zapytań kierowanych do konsultantów, oszczędzając tym samym ich czas. A jak bot może pomóc w obsłudze konkretnie Twoich klientów? Pomyśl, jakich informacji Twoi klienci szukają najczęściej oraz jakie pytania zadawane obsłudze klienta się powtarzają i… niech bot odpowie na każde z nich 🙂 Dzięki temu mini-robot odciąży Twoich pracowników z najbardziej żmudnych i powtarzających się zadań, co jednocześnie przełoży się na wzrost zadowolenia Twoich klientów!

booking.com chatbot

Chatbot zwiększy sprzedaż oraz spersonalizuje proces zakupowy

Chatboty są coraz częściej – z powodzeniem – wykorzystywane również do zbierania pogłębionych informacji o grupie docelowej, co bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży. Przykładem takiego zastosowania bota jest rozwiązanie Avon Polska na Facebook Messengerze. Marka za pomocą bota pomaga użytkowniczkom wybrać idealny dla nich produkt marki Avon, dostosowany do ich cery i oczekiwań. Bot w krótkim czasie dokonuje wywiadu z daną osobą, rekomenduje odpowiedni produkt i dostarcza o nim dodatkowych informacji, zachęcając do zakupu. Jak wykorzystać tę funkcję w Twojej firmie? Weź pod uwagę najbardziej popularne produkty, lub te, na których sprzedaży Ci zależy najbardziej. Podpowiedz w ten sposób potencjalnym kupującym, dlaczego warto je nabyć! Prawdopodobnie wszystkie te informacje mogą znaleźć również na Twojej stronie internetowej, ale bot poda je w bardziej przyjaznej formie i przede wszystkim – szybciej!

avon chatbot

Przykład sprzedażowego wykorzystania chatbota przez markę Avon

Chatbot wypromuje Twoją firmę

Jak wspomnieliśmy na początku, chatboty są znane od dłuższego czasu, ale to właśnie teraz ich popularność rośnie. Są wciąż traktowane jako miła ciekawostka – co warto wykorzystać dla promocji firmy. Taki właśnie cel rok temu postawiła sobie firma CodeHeroes, która przedstawiła światu KRKbota. Bot znał odpowiedzi nie tylko na pytania dotyczące administracji, ruchu, pogody czy topografii Krakowa, ale też na te dotyczące specyfiki rynku i działania konkretnych firm oraz lokalnych influencerów. Dzięki angażującej kampanii marketingowej firmie udało się przeprowadzić 21 000 rozmów z chatbotem w trakcie zaledwie 12 godzin! Każda rozmowa kończyła się udzieleniem odpowiedzi (często humorystycznej!) na postawione pytanie, oraz… delikatną i przyjazną promocją firmy CodeHeroes.

chatbot avon

Chatbot Avonu wykorzystujący ankietę w celu zbadania preferencji odbiorców

krkbot chatbot

KRKBot – chatbot wykorzystany w promocji marki

Zwiększaj współczynniki konwersji dzięki chatbotowi

Chatbot świetnie sprawdza się jako wirtualny doradca klienta, ale na tym nie kończy się jego sprzedażowe wykorzystanie. To narzędzie jest też kanałem wspierającym kampanie marketingowe. Jako przykład posłuży nam ponownie Avon Polska – marka, która bardzo skutecznie implementuje chatboty do swojej całościowej strategii aktywowania odbiorców z generacji Z. Firma przeprowadziła konkurs na Facebooku, który opierał się na interakcji z botem odpowiadającym na komentarze i automatycznie przekierowującym daną osobę do okienka czatu. Schemat konkursu był bardzo prosty – zadaniem uczestnika było zostawienie komentarza pod postem. W kolejnym kroku bot wysyłał bezpośrednią wiadomość do uczestnika poprzez Facebook Messengera, w której zadawał pytanie konkursowe. Efekty? 1200 osób trafiło do Messengera Avonu, z czego 647 wzięło udział w konkursie, a 11% przeszło na stronę promowanego produktu. A wszystko to bez dodatkowego budżetu reklamowego!

avon chatbot

Chatbot konkursowy, który doprowadził do zwiększenia konwersji marki Avon Polska. Żródło: https://chatbotize.com/pl/blog/avon-chatbot-case-study

Konkursy i zaangażowanie odbiorców – chatbot sprawdza się w tym świetnie

Chatboty to bardzo wdzięczne narzędzie, które coraz częściej wykorzystywane jest przez marketingowców do zwiększania zaangażowania odbiorców w różnorakie aktywacje marketingowe i sprzedażowe. Marce Desperados udało się osiągnąć za jego pomocą spektakularne efekty: ponad 100 000 konwersacji z chatbotem i zwiększenie założonej konwersji o 20% w porównaniu do standardowej konwersji generowanej przez landing page konkursowy. Takie efekty przyniosła Desperadosowi loteria, jaką marka przeprowadziła za pomocą chatbota w Facebook Messengerze. Co przyczyniło się do sukcesu kampanii? Korzystanie z Messengera jest wygodne i naturalne dla współczesnych Internautów – dużo łatwiej jest im wpisać kod promocyjny w Facebook Messengerze, którego przez cały czas mają pod ręką, niż wyszukiwać landing page konkursu. Dodatkowo chatbot działa automatycznie przez całą dobę, dzięki czemu uczestnicy konkursu mogli sprawdzać swoje kody przez całą dobę.

chatbot desperados

Wykorzystanie chatbota w kampanii marketingowej, źródło: www.k2.pl

Podsumowując – czy warto stosować chatbota w biznesie?

Jeśli tylko masz na to pomysł – tak! Chatboty to niedrogie, a bardzo skuteczne rozwiązanie, które usprawnia obsługę klienta, wzmacnia efekty kampanii marketingowych oraz zwiększa sprzedaż, o ile mamy strategię na jego wykorzystanie. Mamy nadzieję, że powyższe przykłady zainspirowały Was do zaimplementowania tego narzędzia. A jeśli chcecie poznać nasze pomysły na rozwój firmy za pomocą chatbota – napiszcie do nas! 🙂

Share Button