W 2019 roku w Stanach Zjednoczonych reklama programatyczna stanowiła aż 83% budżetów przeznaczonych na reklamę displayową. Choć programmatic kojarzy się głównie z promowaniem ofert sklepów internetowych, to jest równie skuteczna w zwiększaniu liczby klientów odwiedzających placówki stacjonarne. W jaki sposób wykorzystać programmatic do promowania lokalizacji stacjonarnych?
Istotna kampanii programmatic
Przypominając pokrótce: reklama programatyczna (programmatic ad buying) to sposób na automatyczny zakup i optymalizację przestrzeni reklamowej w internecie w czasie rzeczywistym. Bez konieczności kontaktowania się z reklamobiorcą i ustalania z nim warunków współpracy. Co ważne, w reklamie programmatic dostępne są przestrzenie typu premium (np. podstrony tematyczne dużych portali informacyjnych lub branżowych), a kreacje reklamowe są automatycznie dostosowywane do preferencji danego odbiorcy. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak dokładnie działa reklama tego typu, zajrzyj do naszego wpisu Reklama Programmatic Buying. W tym wpisie skupiamy się jednak na wykorzystaniu Programmatic Buying do reklamowania lokalizacji stacjonarnych. W jaki sposób zwiększyć ruch w sklepie za pomocą programmatic? Podrzucamy kilka pomysłów.
Zacznij od geo-fencing, czyli wirtualnego ogrodzenia reklamowego wokół Twojej lokalizacji
Podstawowym i bardzo skutecznym narzędziem, jakie możesz wykorzystać do reklamowania online swojego biznesu lokalnego, jest tzw. geo-fencing. To nic innego jak zdefiniowanie wirtualnej granicy, w której powinny wyświetlać się Twoje reklamy. Załóżmy, że chcesz zareklamować się w promieniu pół kilometra od swojej lokalizacji. Albo w okolicy wydarzenia tematycznego, które odbywa się w danego dnia w wybranym mieście. Albo… chcesz, by Twoje reklamy pojawiały się osobom, które odwiedziły stacjonarną placówkę Twojej konkurencji. Da się to zrobić! Dzięki coraz bardziej dopracowanym opcjom geotargetowania masz możliwość określenia dokładnego, geograficznego obszaru, w którym wyświetli się Twoja reklama online.
Komu zostanie ona wyświetlona? Osobom, które aktualnie przebywają na określonym obszarze, lub tym, które właśnie go opuściły. Obu grupom warto wyświetlać informację o Twojej firmie lub podrzucić zniżkę na usługi/produkty, którą mogą zrealizować tylko w fizycznej lokalizacji Twojej firmy. Mając tak potężne narzędzie w ręku, możesz się też pokusić o wyświetlanie swojej reklamy tym osobom, które odwiedziły Twoją konkurencję. A gdzie taka reklama się wyświetli? W zdecydowanej większości na urządzeniach mobilnych Twojej grupy docelowej – na Facebooku, jako Google Ads, czy na portalach i w aplikacjach mobilnych, które udostępniają swoje przestrzenie w modelu programmatic.
Zachęć przechodniów do wstąpienia do Twojej placówki
Gdy już odpowiednio skonfigurujesz kampanię i skierujesz ją do odbiorców przebywających w konkretnej, interesującej Cię lokalizacji, czas na punkt drugi, nie mniej ważny. Aby przechodnie wstąpili do Ciebie, nie znając wcześniej Twojej firmy/marki, musisz ich do tego odpowiednio zachęcić. Najprostszym, ale ciągle skutecznym zabiegiem jest wyświetlenie na urządzeniu mobilnym zniżki lub promocji, którą przechodnie mogą odebrać w lokalu stacjonarnym. Nieco bardziej rozbudowanym narzędziem może być filmik promocyjny, który podkreśli unikalne doświadczenia, jakie czekają na odbiorców w Twoim lokalu, restauracji, sklepie czy punkcie usługowym. Pamiętaj, że reklamy programatyczne można edytować w czasie rzeczywistym — wykorzystaj to!
Jeśli danego dnia pada ulewny deszcz, pokaż przechodniom zdjęcia ciepłego, miłego wnętrza Twojej kawiarenki. Jeśli w okolicy trwa letni festiwal muzyczny, promuj ofertę t-shirtów, lekkich sandałków, plecaków czy śpiworów. Jeśli jesteś fryzjerem – przypomnij, że już za kilka tygodni święta, i Ty, jak i większość fryzjerów, macie ostatnie wolne terminy i warto zapisać się na wizytę już dzisiaj. Reklama programatyczna automatycznie zoptymalizuje kampanię i zwiększy jej efektywność, ale to dopiero 70% sukcesu. Pozostałe 30% to Twoja pomysłowość i umiejętność zrozumienia potrzeb odbiorców.
Wykorzystaj pozyskane wizyty do zwiększania efektów i zasięgu
Na tym etapie mamy już odpowiednio skonfigurowaną kampanię, pomysły na content, przygotowane promocje. Pierwsi klienci zachęceni promocjami zjawiają się w Twojej placówce. Pamiętaj, że te osoby oprócz potencjału sprzedażowego, mogą Ci też pomóc w stałym ulepszaniu wyników kampanii. Zachęcaj ich do zostawiania opinii w internecie, zalajkowania Twojego profilu na Facebooku. Możesz też przygotować gadżety, które zachęcą ich do zrobienia sobie zdjęcia i wrzucenia go w mediach społecznościowych. Co więcej? Wręcz kupon rabatowy na następną wizytę, zorganizuj zbiórkę na potrzeby lokalnego NGO i informuj o niej klientów. Innymi słowy – daj się zapamiętać z jak najlepszej strony i zadbaj o to, by nie stracić raz pozyskanego klienta. Jego e-mail, lajk na FB, check-in czy rekomendacja jest dla Ciebie na wagę złota! 🙂