Dowiedz się, co to jest reklama natywna i jakie są jej zalety.
0

Reklamy natywne jako innowacyjna forma reklamy? Poznaj jej wady i zalety!

Według Business Insidera, do 2021 roku przychody generowane przez reklamę natywną w USA będą stanowić 74% całkowitych przychodów generowanych przez reklamę online. Zarówno skuteczność, jak i wydatki przeznaczane na tę formy reklamy rosną z roku na rok, co potwierdzają liczne raporty branżowe. Z tego względu rekomendujemy przyjrzenie się zaletom i wadom reklamy natywnej jeszcze przed tworzeniem strategii reklamowej na 2020 rok!

Reklama natywna w cyfrowym świecie – co to takiego?

Przeciętny użytkownik Internetu najprawdopodobniej nie rozpozna reklamy natywnej w pierwszych sekundach kontaktu z nią – i o to właśnie chodzi w tym formacie reklamy. Native advertising to taki rodzaj treści reklamowej, który jest spójny wizualnie i treściowo z portalem, na którym jest emitowany. Reklama natywna jest nienachalna – nie rozprasza uwagi odbiorcy od treści, które go interesują, nie przeszkadza w przeglądaniu danej strony internetowej, nie miga, nie świeci, nie wymusza interakcji. Idealna reklama natywna jest dla odbiorcy po prostu ciekawa, schludna wizualnie i (oprócz zaznaczenia przez wydawcę, że jest to treść reklamowa) nie odróżnia się jakościowo od innych treści prezentowanych na danym portalu.

Przykład reklamy natywnej na głównej stronie interia.pl

Przykład reklamy natywnej na głównej stronie interia.pl

 

Reklama natywna na portalu interia.pl.

Reklama natywna na portalu interia.pl.

Przykład reklamy natywnej w formie wideo.

Przykład reklamy natywnej w formie wideo.

Reklama natywna może przybierać formę artykułu, notki blogowej, zdjęcia, nagrania wideo czy wywiadu, jednak jej treść jest wartościowa, interesująca i kontekstowa – w odróżnieniu od reklamy displayowej, której celem jest przykucie uwagi odbiorcy i przekierowanie go na stronę sprzedażową.

Zalety reklamy natywnej – dlaczego warto wziąć ją pod uwagę?

Wzmożone środki marketingowe przeznaczane z roku na rok na reklamę natywną powodowane są jej skutecznością oraz dobrym odbiorem przez Internautów. Według badania IAB, 70% badanych osób wskazuje właśnie tę formę reklamową jako preferowaną pod względem zdobywania informacji o produkcie. Oprócz czysto sprzedażowych wskaźników, reklama natywna ma jeszcze jedną przewagę nad innymi formatami – jej odbiorcy chętniej ją udostępniają oraz wykazują dużo większą identyfikację z markami, które reklamują się w ten sposób.

Porównanie reklamy natywnej z displayową. Źródło: Raport IAB, Przewodnik po reklamie natywnej, listopad 2016.

Porównanie reklamy natywnej z displayową. Źródło: Raport IAB, Przewodnik po reklamie natywnej, listopad 2016.

Jakie inne zalety posiada reklama natywna?

Jest pozytywnie przyjmowana przez odbiorców – reklama natywna nie jest nachalna, dobrze koresponduje z innymi treściami na danym portalu oraz nie atakuje sprzedażowym charakterem.

Jest wiarygodna – różne badania wskazują, że odbiorcy ufają reklamie natywnej dużo bardziej niż innym formom promocji. Według badania Time Inc., (Mediaradar, „An in-depth look into the current state of native advertising”) 2 na 3 odbiorców z generacji Z i Millenialsów ufa bardziej reklamie natywnej, niż tradycyjnym reklamom.

Jest bardziej angażująca – jeśli treść reklamy natywnej jest interesująca dla odbiorców, to są oni bardziej skłonni wejść w interakcję z takim komunikatem lub podzielić się nim ze znajomymi. Według badania Reutersa, takie podejście deklaruje aż 75% badanych osób (Reuters, „Seven Steps To Successful Branded Content”).

Reklama natywna zwiększa rozpoznawalność marki – reklama pojawiająca się w odpowiednim kontekście oraz dostarczająca content wysokiej jakości wpływa pozytywnie na rozpoznawalność marki i przekłada się na ten wskaźnik znacznie bardziej, niż reklama tradycyjna.

Wady reklamy natywnej – na co musisz uważać?

Aby reklama natywna przynosiła oczekiwane rezultaty, musi być odpowiednio przygotowana. Podczas tworzenia strategii kampanii z wykorzystaniem reklamy natywnej, pamiętaj o poniższych zagrożeniach:

Odbiorcy mogą się poczuć oszukani – reklama natywna dobrze „udaje” przekaz niereklamowy. Jeśli wydawca widocznie nie oznaczy, że dana treść, choć wysokiej jakości, jest reklamą, odbiorcy mogą poczuć się oszukani.

Reklama może spowodować zły PR wokół Twojej marki – jeśli przygotowany przez Ciebie materiał będzie nieciekawy, nieprofesjonalny lub będzie zawierał błędy. Odbiorcy reklamy natywnej chętnie konsumują tego typu treści i się nimi dzielą – co zadzieje się również wtedy, gdy zaprezentujesz materiał niskiej jakości.

Reklamy natywne nie są tanią formą reklamy – wymagają przygotowania atrakcyjnej treści, pogłębionego artykułu czy ciekawego filmu, co naturalnie pochłania czas i zasoby. Cena publikacji takiej reklamy zależy z kolei od umów z konkretnymi wydawcami, którzy dyktują swoje warunki. Z tych względów przygotowując kampanię opartą o reklamę natywną musisz mieć pewność, że masz czas oraz środki na to, by dostarczyć wysokiej jakości content i opłacić portale, które publikują treści kontekstowo pasujące do Twojej marki.

Czy warto inwestować w reklamę natywną pomimo powyższych zagrożeń?

Jeśli tylko będziesz mieć ich świadomość od początku i przygotujesz kampanię złożoną z wysokiej jakości materiałów, które oferują odbiorcom wartość dodaną i nie są materiałem nachalnie nakłaniającym do zakupu – warto! Z uwagi na fakt, że do stworzenia skutecznej reklamy natywnej potrzebne są odpowiednie kompetencje zespołu, budżet i pomysł na content oraz wykupienie przestrzeni reklamowej, nie jest to najbardziej popularna forma reklamy. A jednocześnie jest bardzo skuteczna, dlatego jest tym narzędziem, które może Ci pomóc wyróżnić się spośród konkurencji i ją wyprzedzić.

Czy macie swoje doświadczenia z wykorzystaniem reklamy natywnej? A może pamiętacie reklamy tego typu, które skłoniły Was do podjęcia decyzji zakupowej? Dajcie znać w komentarzach! 🙂

Obok reklamy natywnej, możesz postawić również na Multiple Text Optimization, czyli nową funkcję na Facebooku. Sprawdź!

Share Button