Retargeting na Facebooku – do it like a pro!

Już od dłuższego czasu większość nowości w panelu reklamowym Facebooka to narzędzia ułatwiające życie marketerom skupionym na osiągnięciu efektu. Lead Generation Ad, optymalizacja kampanii pod ustalony koszt konwersji i reklamy DPA to tylko niektóre z nich. W trend ten wpisuje się także rozbudowywanie opcji remarketingowych, ponieważ to właśnie remarketing okazuje się najczęściej najbardziej efektywnościowym targetem w kampanii. Jak zatem powinieneś wykorzystywać nowe użyteczności FB, tak aby Twój retargeting był maksymalnie skuteczny?

Remarketing z Lead Generation Ad

Chociaż reklama Lead Generation Ad od dawna nie jest już nowinką, nie jest łatwo napotkać ją w newsfeedzie. Format ten dedykowany jest tym marketerom, których podstawowym celem jest generownie leadów. W wypadku LGA post reklamowy przekierowuje użytkownika nie na zewnętrzny landing page, ale na specjalny formularz tworzony w interfejsie Power Editora. Co najważniejsze, wskaźnik konwersji w kampanii z użyciem LGA jest dużo wyższy, ponieważ użytkownik nie musi sam uzupełniać formularza – wszystkie informacje, które podał zakładając konto w Facebooku, zaciągają się automatycznie. Trzeba jednak pamiętać, że im bardziej skomplikowany formularz, tym większa szansa, że mimo ułatwień, użytkownik nie uzupełni go do końca. Ponieważ w LGA lead składany jest wciąż w obrębie Facebooka, kampania remarketingowa do użytkowników, którzy nie dokończyli formularza, była dotychczas niemożliwa. Na szczęście w ostatnich dniach Facebook postanowił rozwiązać ten problem wprowadzając opcję tworzenia nowej grupy odbiorców – użytkownicy, którzy wykazali aktywność w związku z formularzem LGA.

1

Aby utworzyć taką grupę odbiorców, należy wybrać z listy dostępnych opcji „Zaangażowanie na Facebooku”. Jak dotąd, mamy możliwość utworzenia grup tych odbiorców, którzy wykazali aktywność po kontakcie z reklamą LGA (opcja „Reklama kontaktowa”) lub z reklamą video (opcja „Film”) – o niej opowiemy w drugiej kolejności.

2

Po wybraniu działań opcji „Reklama kontaktowa”, kolejnym krokiem jest wybór formularza kontaktowego, który chcemy wykorzystać do remarketingu. Następnym etapem jest decyzja, których użytkowników chcemy włączyć do tworzonej grupy odbiorców.

3

 

Do wyboru mamy jedną z trzech opcji:

  • wszyscy użytkownicy, którzy otworzyli formularz,
  • użytkownicy, którzy poprzestali na otworzeniu formularza,
  • użytkownicy, którzy wypełnili i przesłali formularz.

Jak można wykorzystać każdą z tych grup? To wydaje się już proste: do tych, którzy porzucili nasz formularz, można kierować komunikat z przypomnieniem o ofercie lub z dodatkową zachętą do złożenia leada. Tym, którzy już go wypełnili, warto zaproponować kolejny produkt czy usługę, a także wykluczyć z działań mających na celu złożenie leada. Natomiast grupę składającą się ze wszystkich użytkowników, którzy kiedykolwiek otworzyli formularz, można wykorzystać do przekazywania bardziej szczegółowych informacji na temat oferty czy produktu, które  mogą być interesujące dla każdego – niezależnie od tego czy wypełnił już formularz czy nie.

Mamy także możliwość ustalenia liczby dni, przez którą użytkownik ma pozostawać w grupie odbiorców. Czas jest liczony od ostatniego otwarcia formularza przez użytkownika i może wynosić od 1 do maksymalnie 90 dni.

Tak utworzoną grupę odbiorców trzeba nazwać i można śmiało wykorzystywać ją w kampaniach do retargetowania tych najbardziej zaangażowanych użytkowników.

 

Remarketing z video

Faceboook oferuje podobne możliwości w przypadku reklam video. Mamy możliwość tworzenia grup odbiorców mających kontakt z naszą reklamą, wybierając z listy pole „Film”.

Na początku, musimy podjąć decyzję jakich użytkowników chcemy umieścić w tworzonej grupie. Do wyboru mamy aż sześć różnych możliwości, które różnią się od siebie siłą zaangażowania, jaką użytkownicy wykazali w kontakcie z reklamą. Pierwsza grupa obejmuje tych, który obejrzeli 3 sekundy filmu i więcej, następna grupa – tych, którzy obejrzeli 10 sekund filmu i więcej, itd.

4

Wynika z tego, że grupa pierwsza będzie najliczniejszą, z kolei ostatnia, będzie najmniej liczna i tym samym, będzie gromadziła tych najbardziej zaangażowanych użytkowników. Gdy zdecydujemy jakie osoby chcemy umieścić w grupie, należy już tylko:

  • wybrać film lub filmy, które oglądali użytkownicy,
  • określić okres, w którym użytkownicy mają należeć do grupy (od 1 do 360 dni po ostatnim kontakcie z reklamą video),
  • nazwać grupę odbiorów.

Ciekawą możliwością jest kombinacja, która łączy kilka różnych grup osób, oglądających różne filmiki. To szczególnie przydatne, jeżeli filmiki powinny być oglądane w odpowiedniej kolejności lub gdy tworzą dłuższą historię. Dzięki temu możemy m.in. kierować reklamę video z drugą częścią filmiku do tych, którzy obejrzeli pierwszy filmik niemal w całości, ale nie dokończyli oglądania drugiego z nich.

5

Warto również wykorzystywać  okres czasu, w którym użytkownik należy do grupy odbiorców do tworzenia segmentów użytkowników. Przykładowo, możemy przygotować grupy użytkowników, którzy widzieli pewną część filmiku wczoraj, w ciągu ostatnich czterech dni, w ciągu ostatnich 10 dni, itd. Następnie możemy kierować reklamę do poszczególnych segmentów użytkowników, bo dzięki wykluczaniu odpowiednich grup, będziemy w stanie odseparować od siebie grupy użytkowników. W ten sposób, reklamę możemy kierować osobno do tych, którzy widzieli filmik:

  • wczoraj,
  • co najmniej dwa dni temu, ale nie więcej niż cztery dni temu,
  • co najmniej pięć dni temu, ale nie więcej niż 10 dni temu.

 wykres

 

Nowe narzędzia jakie Facebook oferuje w zakresie retargetowania użytkowników, którzy wykazali zaangażowanie reklamą LGA czy video, są w stanie znacząco podnieść skuteczność i efektywność kampanii remarketingowych. Liczymy na to, że Facebook umożliwi kolejne możliwości tworzenia grup odbiorców! Mamy podstawy sądzić, że stanie się to niedługo, bo niektórzy użytkownicy w USA mają już możliwość tworzenia grup w oparciu o zaangażowanie w reklamy z kanwą!

6

Autorka tekstu: Marcelina Martyniak