Od lat jest to trwająca debata. Co jest lepsze – wykupić sobie drogę do pierwszych stron wyszukiwarek za pośrednictwem kampanii PPC czy też wykorzystać narzędzia marketingu w wyszukiwarkach (SEM) i rozwijać swoją organiczną i naturalną strategię poprzez optymalizację treści na stronie pod wyszukiwarki (SEO)?
Decyzja o tym, dokąd powinny pójść miliony przeznaczane przez firmy na marketing cyfrowy, jest trudna do podjęcia dla wielu właścicieli przedsiębiorstw. Decyzja pomiędzy wyborem SEO a PPC jest często problematyczna, ponieważ pojawiają się wątpliwości, które z tych narzędzi jest lepsze.
Czy na to pytanie istnieje dobra lub zła odpowiedź? Czy konieczne jest podjęcie jakiegokolwiek wyboru? Aby podjąć tę decyzję, musisz zrozumieć zalety i wady zarówno SEO, jak i PPC.
SEO / optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych
SEO często określa się mianem „organicznego” lub „naturalnego” pozyskiwania ruchu. Ogólnie mówiąc, SEO polega na optymalizacji stron internetowych w celu poprawy ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Organiczne pozycjonowanie polega na upewnieniu się, że algorytmy wyszukiwarek mogą zaindeksować i zrozumieć, co znajduje się na Twoich stronach internetowych, dzięki czemu Twoja strona pojawi się na wyższej pozycji w wyszukiwarce, niż witryny Twoich konkurentów.
SEO bywa problematyczne, ponieważ często następują zmiany algorytmu Google – to co aktualne i do czego się dostosowujemy dziś, za pół roku może wymagać poprawy. Pewne uniwersalne treści takie jak właściwie wyjaśnienie, co robi firma i zapewnienie przydatnych treści zarówno dla odwiedzających, jak i dla robotów indeksujących Google to podstawa. Musisz mieć odpowiednie teksty na stronie, aby konsumenci w ogóle mogli trafić na Twoją stronę.
Może to obejmować upewnienie się, że witryna jest w dobrym stanie dzięki wykorzystaniu czystych kodów i tworzeniu treści przyjaznych dla wyszukiwarek, które przemawiają zarówno do czytelników, jak i robotów. Pozyskiwanie linków przychodzących z innych stron może budować Twój autorytet w oczach robotów i poprawić ranking.
Blogowanie, marketing w mediach społecznościowych i filmy online to trzy bardziej skuteczne sposoby pozyskiwania wysokiej jakości linków.
Zalety organicznego SEO:
- SEO jest bardzo opłacalne. Koszty pracy związane z konfiguracją i zarządzaniem kampanią PPC są zwykle takie same lub nawet wyższe niż koszty pracy związane z SEO, a po ustawieniu naliczane są opłaty za ciągłe klikanie. SEO to przeważnie jednorazowa inwestycja na dużą kwotę, która raz na czas wymagać będzie uaktualnienia generując niższe przyszłe koszty.
- Organiczne SEO przynosi długotrwały efekt – odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO strona może utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania długo po wyłączeniu kampanii PPC.
- Pozycjonowanie SEO jest względnie stabilne, podczas gdy pozycje reklam PPC stale się zmieniają zgodnie z taktyką licytacyjną konkurencji. Dobrze zoptymalizowana witryna z dobrą oceną linków i doskonałą treścią może utrzymać wysoką pozycję w wyszukiwarce, nawet wtedy kiedy zrobisz sobie przerwę od jakichkolwiek działań marketingowych.
Wady SEO:
- SEO przynosi bardzo powolne rezultaty w porównaniu do PPC. Optymalizacja witryny może zająć miesiące zanim wyniki zaczną być widoczne, a PPC natychmiast zacznie pozyskiwać potencjalnych klientów.
- SEO to proces ciągły. Twoja witryna nigdy nie będzie w 100% „zoptymalizowana”, będzie tylko coraz bardziej optymalizowana, gdy wkładasz w nią więcej pracy. Dobra wiadomość jest taka, że w przyszłości Twoje rankingi będą lepsze i mamy nadzieję, że będziesz czerpać korzyści z inwestowania w SEO.
- SEO jest czasochłonne, zwłaszcza jeśli zdecydujesz się zrobić to sam. Masz także możliwość zakupu narzędzi SEO lub zatrudnienia kogoś, kto zajmie się SEO dla Ciebie (ustawi poprawnie dane w panelu strony oraz zajmie się tworzeniem tekstów według określonych fraz kluczowych) – to pochłonie pewne środki, ale zaoszczędzi Ci sporo czasu. Nie ukrywajmy – optymalizacja strony pod SEO to monotonne zajęcie.