Wyzwanie: Jak dostosować strategię marketingową do sezonowości w branży fashion?
Nic nie pozwoli nam tak skutecznie dopasować oferty do aktualnych zapotrzebowań naszych klientów, jak wiedza o sezonowości w branży fashion . W tematyce fashion mamy do czynienia ze szczególnie dynamicznymi zmianami w sezonowości, dodatkowo mocno uzależnionymi od zmian pogody i skoków temperatury.
Aby odtworzyć sezonowość w modzie dla Tally Weijl wykorzystaliśmy analizę Google Trends. Na czerwono zostały zaznaczone najgorętsze okresy dla danej kategorii, na zielono okresy, gdy dana kategoria nie cieszy się dużym zainteresowaniem.

Opracowanie własne na podstawie danych z Google Trends
Czerwony kolor dominuje w czwartym kwartale. Jest to wyjątkowy czas, w którym działania marketingowe wzmagają się w związku z takimi wydarzeniami jak Singles Day’s, Black Friday czy przedświąteczne zakupy.
Jaką strategię obrać w czasie mniejszego zainteresowania zakupowego?
Skupić się na pozyskaniu nowego, wartościowego ruchu. Zwiększyć świadomość marki, rozbudować listy remarketingowe, a także pozyskać nowych klientów w bazie CRM. Wszystkie te działania w 3 kwartale zaowocują w 4 kwartale – najważniejszym dla klienta modowego.
Dlaczego Q4 jest tak ważne dla sezonowości w modzie?
Czwarty kwartał to najgorętszy okres w roku. W tym czasie przypadają wydarzenia takie jak:
- Promocje związane z 11.11,
- Promocje związane z Black Friday,
- Przedświąteczne zakupy,
- Początek wyprzedaży zimowych,
- Popyt na droższe produkty: kurtki, płaszcze, swetry itp.
W 2018 roku porównując Q4 do Q3, transakcje wzrosły o 39%. Revenue z kolei było wyższe o 69%.
Sprawdź też: Promocje w branży fashion – czy zwiększają sprzedaż? Jak to zmienić?
TALLY WEiJL jako marka globalna, posiadająca sklepy w 14 krajach swoją sezonowość w modzie określa nie tylko w kontekście pory roku, ale i szerokości geograficznej. Konieczne jest spojrzenie na klimat danego państwa. Zachowania zakupowe będą różnić się w zależności od kraju.
Poniżej wykres przedstawiający zainteresowaniem spodniami we Włoszech i w Niemczech.

Źródło: Google Trends