E-mail marketing to obecnie jedno z najbardziej skutecznych narzędzi marketingu internetowego. W przeciwieństwie do nachalnych banerów, których efektywność stale maleje, wysyłka newslettera to lubiana przez klientów forma komunikacji z marką. Z tego artykułu dowiesz się jak, przeprowadzić atrakcyjną dla klientów i przynoszącą zysk kampanię e-mail marketingową.
Czy warto inwestować w e-mail marketing?
Jeśli zastanawiasz się nad uruchomieniem lub optymalizacją wysyłki newslettera / mailingu to te dane powinny Cię przekonać. Szacuje się, że ROI (zwrot z inwestycji) kampanii mailingowej to 3800%. To dużo. Jedna zainwestowana złotówka daje średnio 38 zł zysku dla przedsiębiorstwa.
Kolejną zaletą e-mail marketingu jest budowanie lojalności i wzmacnianie rozpoznawalności marki. Regularna wysyłka wiadomości e-mail sprawia, że klient pamięta o marce. Należy jednak uważać, aby dostarczane wiadomości były dobrze dopasowane do użytkownika – nikt nie lubi dostawać na skrzynkę spamu.
Krok 1. Stwórz bazę odbiorców (tzw. listę mailingową)
Baza kontaktów do osób zainteresowanych Twoimi produktami, usługami lub treściami to fundament sukcesu. Nie sztuką jest pozyskać setki adresów e-mail od przypadkowych użytkowników. W e-mail marketingu ważne jest to, aby trafić nie do jak największej ilości odbiorców, lecz do tych, którzy potencjalnie otworzą Twoją wiadomość, przeczytają ją, klikną w link, przejdą do sklepu i dokonają transakcji (lub innej pożądanej przez Ciebie czynności). Warto tez dowiedzieć się czym jest drip e-mail marketing.
Pamiętaj, że liczy się nie tylko ilość, ale także jakość kontaktów, które trafią na Twoją listę. Nie mogą to być przypadkowe adresy. Na tym polega skuteczny email marketing.
Jak pozyskać wartościowe kontakty do bazy odbiorców? Oto kilka sposobów:
1. Content marketing i blog. Daj swojemu klientowi wartościowe treści w zamian za adres e-mail. Pisz na temat problemów w swojej branży, udzielaj praktycznych porad, edukuj, dziel się doświadczeniem. Pokaż, że jesteś specjalistą. Stwórz materiały, które zaciekawią odbiorcę na tyle, że poda swój adres mailowy, aby je otrzymać.
Mogą to być:
- ebooki
- raporty z ważnymi danymi
- materiały wideo
- kursy internetowe
- osobiste konsultacje.
Po zapisaniu się do formularza (który powinien znaleźć się na Twojej stronie) i podaniu swoich danych (możesz poprosić także o imię, wtedy będziesz mógł wysyłać spersonalizowane wiadomości) materiały trafią bezpośrednio na skrzynkę odbiorcy. Taki sposób pozyskiwania kontaktów odsiewa nie zainteresowane Twoimi usługami/produktami osoby.
2. Wyskakujące okienko pop-up. Okno pojawiające się w centralnej części strony może, ale nie może być ono irytujące. Jeśli już zdecydujesz się na to, dość nachalne, przerwanie użytkownikowi interakcji z Twoją stroną, zrób to mądrze. Wyraźnie zaznacz benefit, jaki internauta otrzyma za zapis do newslettera.
Najczęściej stosuje się takie zachęty jak:
- rabaty sezonowe,
- darmowe konsultacje,
- zniżki do wykorzystania na pierwsze zakupy.
Uwaga! Pamiętaj, aby tak ustawić okno pop-up, aby wyświetlało się każdemu użytkownikowi tylko raz. Nieważne, czy ktoś ktoś zapisze się do bazy, czy zrezygnuje – ponowny kontakt z oknem pop-up zrazi go do Twojej strony.
3. Belka z zapisem do newslettera. Dodaj wyróżniający się na stronie element z oknem zapisu do bazy oraz informacją o beneficie. Zaprojektuj ten element tak, aby był widoczny nawet podczas scrollowania. Najlepiej w tym celu sprawdzają się tzw. belki, przymocowane na górze strony.
Ograniczeniem belek jest ich niewielki rozmiar, musisz zatem mocno skondensować treści tam zamieszczone. Tekstu nie może być za dużo, ale muszą się znaleźć na niej najważniejsze informacje (np. Dołącz do elitarnej grupy subskrybentów! Zostaw swój e-mail i otrzymuj darmowe poradniki na temat pozycjonowania!).
Stosując te 3 metody pozyskasz odbiorców do swojej bazy. Kolejnym krokiem jest ich segregacja.
Krok 2. Segmentuj (grupuj) swoich odbiorców
Segmentacja odbiorców to coś na co warto zwrócić uwagę już na samym początku zbierania kontaktów. Podziel swoich odbiorców na tematyczne grupy (np. pod kątem płci lub preferencji zakupowych) i wysyłaj im skuteczny mailing dopasowany do ich zachowań i potrzeb. Im bardziej atrakcyjny i trafiony komunikat, tym większa szansa, że przekierujesz adresatów z maila na swoją stronę i zrealizujesz cele swoich kampanii.
Oto kilka pomysłów na to, jak segmentować odbiorców:
- Pod kątem wieku, płci, miejsca zamieszkania. Inne treści możesz wysłać do mieszkańców Krakowa, a inne do mieszkańców Trójmiasta – tu jest miejsce na Twoją kreatywność i pomysłowość!
- Na podstawie częstotliwości i rodzaju aktywności wobec wcześniejszych kampanii. Jeśli zwracasz się do kogoś, kto nie otworzył maila od Ciebie od pół roku, być może specjalny, specjalizowany rabat przekona go do kliknięcia.
- Na podstawie informacji o wcześniejszych zakupach. Jeśli wiesz, że dany użytkownik kupuje tylko określony rodzaj produktów, to nie ma sensu wysyłać mu informacji o promocjach na inne grupy produktowe. To może tylko zniechęcić użytkownika i skłonić go do rezygnacji z subskrybcji. Do zdobycia takich informacji o użytkownikach, konieczne jest umieszczenie w linkach mailingu tzw. kodów trackingowych (śledzących) lub integracja oprogramowania do wysyłki mailingów z Google Analytics.
Krok 3. Personalizuj mailing
Wykorzystaj dane na temat subskrybentów i maksymalnie personalizuj do nich przekaz. Zwracaj się do nich po imieniu. Pokaż, że doceniasz każdego z odbiorców z osobna. Ten prosty zabieg, czyli użycie imienia w treści/tytule wiadomości ociepli Twoją relację z klientem.
To skuteczny e-mail marketing na przykładzie przy wysyłki maila z urodzinowym kodem rabatowym. Napisz: Anna, odbierz urodzinowy gratis! Zamiast: Rabat z okazji Twoich urodzin.
Personalizować można także nazwę nadawcy. Podpisz się imieniem i nazwiskiem zamiast nazwą firmy. Jeśli chcesz promować firmę możesz połączyć nazwę firmy z imieniem. Oto przykłady spersonalizowanego nadawcy:

Nadawcy tych wiadomości zastosowali obie wymienione wyżej strategie.
Krok 4. Stwórz chwytliwy tytuł wiadomości
Nie tylko chwytliwy, ale też krótki. Badania dowodzą, że internauci najczęściej otwierają maile, które w tytule zawierają od 1 do 3 słów. Wydaje się to bardzo mało. Zauważ jednak, jak często wchodząc na swoją skrzynkę, widzisz kilkanaście nowych wiadomości, a każda z nich ma długi, wymagający Twojej uwagi i wysiłku, tytuł.
Krótki tytuł to przewaga. Dlaczego?
- Jest intrygujący.
- Jest prosty i łatwy w odbiorze.
- Wymaga maksymalnego skondensowania treści i usunięcia słów „wydmuszek’’, które nic nie wnoszą do zdania.
- Wyświetla się w pełni. Tworząc długi tytuł ryzykujesz, że na urządzeniach mobilnych zostanie on ucięty. Twój komunikat nie trafi w całości do użytkownika, a Ty możesz stracić potencjalnego kontrahenta.
Oczywiście w wielu przypadkach 3 słowa nie wystarczą. Mimo to postaraj się maksymalnie ograniczyć ilość słów w tytule.
Spójrz na te dwa tytuły. Są dobrymi przykładami angażujących tytułów. Mówią wprost o tym, w jakiej sprawie pisze nadawca.
Zwróć uwagę, że dłuższy tytuł mógłby mieć krótszą formę. Na przykład: Jutro stracisz dostęp do Wyborczej. Przedłuż prenumeratę! Tym prostym zabiegiem skróciliśmy tytuł aż o 2 słowa, a sens pozostał niezmieniony.
Krok 5. Bądź konkretny i wiarygodny
Jakie są jeszcze sposoby na skuteczny email marketing? Pamiętaj, że Twoi odbiorcy w ciągu dnia dostają nawet kilkanaście wiadomości podobnych do Twojej. Nie zanudzaj ich. Pisz zwięźle i na temat. Zamiast długich zdań, wybierz krótkie, bezpośrednie komunikaty. Daj konkret. Pokaż, że szanujesz czas swojego odbiorcy i zaprezentuj swoją ofertę tak przejrzyście i łatwo jak tylko to możliwe.
Masz tylko kilka sekund na to, aby sprawić, że użytkownik nie wyłączy Twojego maila. Przykuj jego uwagę wyraźną i czytelną formą graficzną. Ogranicz tekst do absolutnego minimum, które musisz zachować, aby komunikat miał sens. Unikaj trudnego i wymagającego analizy słownictwa. Im prościej, tym lepiej. Internet rządzi się swoimi prawami. Wybierając tą formę komunikacji musisz być sprytniejszy niż konkurencja.
Skuteczny mailing w pełni wiarygodny
Nie zapominaj także o tym, że treść wiadomości musi być zgodna z tym, co napiszesz w treści maila. Jeśli przyciągniesz kogoś ciekawym tytułem, a docelowa wiadomość będzie niezgodna (naciągana, nieprezycyjna) z obietnicą zawartą w tytule, to tym sposobem zrazisz odbiorcę do kontaktu z Tobą. Wyjdź z założenia, że w tym przypadku to nie klient kupuje coś od siebie, lecz Ty od niego. Kupujesz jego czas i zaangażowanie. Zadbaj, aby klient był zadowolony z przesyłki (mailowej), którą od Ciebie dostanie.