Testy A/B kreacji reklamowych. Jakie CTA jest skuteczne?

Call to Action – kluczowy, stosowany od dawna zabieg marketingowy. Jak tworzyć Call To Action , które wywołuje pożądane reakcje w odbiorcach? Poznaj kilka złotych zasad tworzenia skutecznego CTA oraz zainspiruj się sprawdzonymi przykładami!

Tworząc stronę internetową czy kampanię reklamową, zwykle masz określony cel, który chcesz osiągnąć. Twoją rolą jako marketingowca jest to, by treści były tak przygotowane, aby ten cel spełnić. W tym właśnie celu tworzy się komunikaty Call To Action, które zwykle podsumowują całą treść i w założeniu mają zachęcić odbiorcę do wykonania konkretnej czynności. Zakup, pobranie e-booka, dodanie produktu do ulubionych, zapisanie się na newsletter to tylko przykładowe cele, jakie najczęściej wytyczają sobie marketingowcy. O jakich zasadach musisz pamiętać, aby Twój wysiłek nie poszedł na marne i CTA rzeczywiście zadziałało?

Trzy złote zasady Call To Action

1. Odpowiedni design CTA – przyciski, bannery czy pop-upy z Call To Action muszą przede wszystkim wyróżniać się na tle całej strony. Stosuj mocne kolory, wyróżniające je od pozostałych elementów graficznych.

2. Dobre i widoczne umiejscowienie – aby CTA działało , musi być widoczne – to oczywiste. Dlatego umieszczaj je w takich miejscach na stronie czy w newsletterze, które są widoczne na pierwszy rzut oka, i nie bój się umieszczać ich wielokrotnie na różnych podstronach, a nawet kilka razy na jednej stronie sprzedażowej.

3. Tekst trafiający do odbiorcy – podstawą skutecznych CTA jest tekst, jaki na nich umieszczasz. A to paradoksalnie nie lada wyzwanie – treść musi być jednocześnie krótka, dostosowana stylem do Twoich odbiorców oraz zachęcająca do podjęcia akcji. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów sformułowań, które świetnie się w tej roli sprawdzają.

Jak stworzyć skuteczne CTA? Testować!

Aby stworzyć skuteczne CTA , trzeba po pierwsze znać swoją grupę odbiorców, a po drugie – maksymalnie je personalizować. A to wiąże się z tworzeniem wielu tekstów i kreacji i testowaniem ich, po czym wyborem tego, który konwertuje najlepiej. Zadaniem tym najczęściej zajmują się marketingowcy lub copywriterzy, ale aktualnie mają do pomocy narzędzia automatyzujące ten proces – takie jak systemy marketing automation czy programy do wysyłki newsletterów z opcją uczenia maszynowego. Tego typu programy są w stanie na bieżąco gromadzić dane o osobach w Twojej bazie, przetwarzać je, analizować i automatycznie wyświetlać takie CTA , które najlepiej zadziała dla danej osoby. Tak naprawdę dopóki nie przetestujesz komunikatu CTA na fragmencie grupy docelowej, nie dowiesz się, jaka treść i design będą skuteczniejsze.

Call to Action – zachęcaj, ale nie zmuszaj

Często kluczem do sukcesu kampanii Call To Action jest zaoferowanie odbiorcy konkretnej wartości za wykonanie zadania, do jakiego go zachęcasz. Chcesz, by odbiorca odwiedzający Twoją stronę zostawił Ci maila? Zaoferuj mu zniżkę, darmowy e-book lub inną wartość, którą otrzyma w zamian za pozostawienie swoich danych. Warto również tworzyć poczucie ograniczenia czasowego, oferując np. promocję trwającą przez określony czas. Co jednak ważne, nigdy nie wzbudzaj w odbiorcy poczucia, że kliknięcie w CTA od razu będzie miało wiążące konsekwencje. Daj odbiorcy czas na zastanowienie się i poznanie Cię lepiej. Zamiast “Kup teraz!” napisz “Dodaj do ulubionych” lub “Poznaj ofertę”, “Dodaj do koszyka i odbierz zniżkę”. Zamiast “Zamów już dzisiaj!” zaoferuj np. darmowy okres próbny lub demo, które pozwoli odbiorcy podjąć decyzję o zakupie na kolejnym etapie. CTA , które spełniają tę rolę to na przykład:

Czy chcesz być informowany/a o kolejnych promocjach w pierwszej kolejności? 
Tak, chcę!  II Nie interesują mnie zniżki 

Chcesz sprawdzić, jak X może pomóc Ci w codziennej pracy?
Pobierz darmowe demo 

Bilety w tej cenie są dostępne tylko do końca miesiąca. 
Zarezerwuj mi miejsce! 

Zebraliśmy 10 przykładów skutecznych CTA. 
Pobierz darmowego e-booka

Jak widać, komunikaty CTA to nie tylko standardowe “Zapisz się”, “Kup teraz”, “Dowiedz się więcej”. Warto treścią CTA nawiązywać kontekstowo do poprzedzającego je komunikatu i oferować dodatkową wartość.

Zobacz, jak robią to najlepsi!

W wyborze najlepszego CTA pomogą Ci wspomniane testy A/B. W pierwszym kroku musisz jednak stworzyć kilka wersji, które kolejno poddasz testowi. Zainspiruj się przykładami najlepszych w tej kwestii i potraktuj je jako ściągawkę w codziennej pracy! 🙂

przykład cta netflix

Przykład CTA Netflix

 

cta hbo go

Przykład CTA HBO GO

 

przykład cta spotify

Przykład CTA Spotify

 

cta canva

Przykład CTA Canva

 

cta monday.com

Przykład CTA Monday.com

 

przykład cta dollar shave club

Przykład CTA Dollar Shave Club

 

cta grammarly

Przykład CTA Grammarly

 

cta trello

Przykład CTA Trello

 

cta sales force

Przykład CTA SalesForce

 

Dowiedz się również jak tworzyć reklamy karuzelowe na Facebooku. Zapraszamy na naszego Bloga!