O prognozach w digital marketingu na rok 2016 oraz trendach z 2015 roku opowiadają nasi specjaliści.
Trend roku 2015: Rok 2015 to konsolidacja wokół dużych portali, upowszechnienie się programmatic buying i buzzowanie o Big Data.
Prognoza na rok 2016: W 2016 roku będę pilnie obserwował zmagania Facebooka i Google’a w tworzeniu konkurencyjnych ekosystemów reklamy cyfrowej. Ciekawe, czy Atlas będzie się upowszechniał i czy „Zuckerberg & spółka” będą w stanie tworzyć nowe produkty w pogoni za hegemonią Google’a. Z kolei jestem pewien, że 2016 w Google będzie rokiem udostępniania funkcjonalności cross-platformowych oraz umożliwiania reklamodawcom coraz większego wykorzystania potężnych ilości danych, które o nas i o powierzchniach reklamowych w internecie ma firma z Mountain View.
Google będzie też korzystać z kolejnego trendu, który przewiduję na 2016. Myślę, że dynamika wydatków na reklamy video w sieci wzrośnie jeszcze bardziej. Zasięgi kampanii telewizyjnych będą coraz częściej i w coraz większym stopniu uzupełniane na Youtube i platformach VOD.
Programmatic z kolei coraz mniej będzie kojarzył się z RTB, coraz bardziej z Programmatic Guaranteed. W reklamie display ceny tradycyjnie będą ustalane w negocjacjach między domami mediowymi, a wydawcami. Platformy programmatic będą służyły natomiast do usprawnienia czynności operacyjnych, zarządzania powierzchniami i kampaniami.
Zastanawiam się też, w jakim stopniu na kondycję naszych portali z grup Agora, Axel Springer i Bauer wpłynie zniknięcie budżetów reklamowych ze spółek publicznych. W końcu Orlen, PZU, PKO BP i reszta państwowych hegemonów to potężni reklamodawcy. W każdym razie, gdybyście planowali kampanię w „Do Rzeczy” albo „wSieci” to przygotujcie się na drastyczną podwyżkę cen.
Trend roku 2015: Programmatic buying – a więc sposób zakupu i sprzedaży powierzchni, którego udział w reklamowym torcie nadal rośnie. Dziś szacunki w Polsce mówią o udziale na poziomie 5-8% wydatków na reklamę w internecie i bardzo dobrych perspektywach na najbliższe lata. W 2015 obserwowaliśmy dalszy rozwój technologii służącej programatycznym transakcjom.
Prognoza na rok 2016: Wzrost znaczenia mierzalności działań marketingowych rozumiany jako skupianie się na ich efektywności. Już dziś do wielu marketerów i reklamodawców dociera jak wiele mogą zyskać dzięki precyzyjnej analizie swoich aktywności marketingowych, jak chociażby budowa modelu atrybucji i podejmowanie decyzji zakupowych w oparciu o taki model. Moim zdaniem świadomość konieczności stosowania takiej analityki będzie rosła coraz szybciej.
Trend roku 2015: Rok 2015 mocno pokazał, że erę marketingu produktu mamy już dawno za sobą. Ilość informacji, produktów i ich dostępność wpływała na „rozleniwienie” klienta mającego wszystko w zasięgu ręki. Na znaczeniu wciąż zyskiwał trend oparty na tworzenie społeczności wokół produktu oraz „ludzki” marketing (H2H) pozwalający zdobywać klientów na wczesnym etapie cyklu konwersji.
Prognoza na rok 2016: Digital marketing staje się coraz ważniejszym medium w budowaniu user experience, a zadaniem marketerów jest efektywny dobór mediów pod urządzenia, z których konsument aktualnie korzysta. W moim odczuciu to trend na 2016, raczej ewolucyjny niż rewolucyjny. Drugim bardzo ważnym elementem jest pomiar i optymalizacja tych działań w czasie rzeczywistym. Tak więc wzrasta i wzrastać będzie jeszcze bardziej znaczenie narzędzi analitycznych, które pozwolą zobaczyć, zrozumieć i zwiększać interakcję konsumenta z marką i z produktem. Szybkość generowania danych, ich ilość, zmienność, różnorodność i potrzeba weryfikacji wpłynie na dalszą potrzebę ich automatycznego przetwarzania.
Widoczna będzie niesłabnąca rola content marketingu. Marketerzy coraz częściej będą rezygnować z tradycyjnych taktyk marketingowych na rzecz tworzenia treści bardziej emocjonalnych i angażujących. Powoli zmniejszać się będzie luka pomiędzy światem online oraz offline poprzez popularyzację technologii mikro-lokalizacji (bikonów) wciąż jeszcze mało znanych i stosowanych przez nielicznych. Z pewnością wzrośnie jeszcze rola wideo wykorzystywanego do pokazania zasad działania produktu lub usługi. Internet jest i będzie miejscem, gdzie ludzie spędzają gros czasu w ciągu dnia – zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym. Dla marketerów to ogromne możliwości śledzenia klientów, segmentacji oraz budowania interakcji z użytkownikami, niedostępne w tradycyjnych mediach.
Trend roku 2015: Na co dzień słyszymy o danych – korzystamy z danych wewnętrznych i zewnętrznych (1st, 2nd i 3rd Party Data), stale rozwija się rynek Data Management Platform. Mamy do czynienia z personalizacją na wielką skalę – segmentujemy grupę docelową i wykorzystujemy dane demograficzne, behawioralne, wewnętrzne, aby poprzez dedykowany przekaz zwiększyć interakcję z konsumentem. Obserwujemy wzrost w konsumpcji video online, wynikający z rosnącej liczby użytkowników smartfonów i tabletów oraz związaną z tym zmianę w konsumpcji mediów. Widzimy ciągle powiększającą się mapę narzędzi marketingu online i korzystamy z pojawiających się nowości.
Prognoza na rok 2016: Myślę, że były to trendy obecne w 2015 roku i będą obecne w również w 2016 roku. Na koniec zostawiłem sobie, według mnie, ten najważniejszy trend. Wszystkie wymienione przeze mnie wcześniej aktywności powinniśmy umieć ocenić. Nie na podstawie „fajności”, a na podstawie ich realnego wpływu na efektywność prowadzonych przez nas działań. Aby móc dokonać tej oceny potrzebujemy dobrej struktury analitycznej, która da nam dokładną wiedzę na temat skuteczności poszczególnych kanałów, źródeł, komunikatów, formatów oraz pokaże zależności pomiędzy nimi. Potrzebujemy do tego spójnej wielokanałowej analizy, która pozwoli tworzyć spójne strategie online marketingowe. I właśnie tę spójną analizę i możliwość oceny prowadzonych działań określiłbym najważniejszym trendem w 2016 roku.
Trend roku 2015: Najbardziej charakterystycznym wydarzeniem 2015 roku było odejście od reklamy w formacie Flash i wdrożenie HTML5. Trudno jednak mówić o wyraźnym trendzie. Budżety przeznaczane na reklamę RTB systematycznie rosły, co wynikało również z coraz większej ilości dostępnych na rynku danych 3rd party. W 2015 r. wyraźnie odchodziło się od szerokiej emisji standardowych formatów – reklamodawcy coraz częściej sięgali po formaty richmediowe, a cele zasięgowe często zastępowane były próbami dotarcia z odpowiednim komunikatem do sprecyzowanej grupy odbiorców. Możliwość promowania wpisów na Instagramie była chyba najciekawszą zmianą na polu reklamy w Social Media. Warto także wspomnieć o kierunku zmian obranych przez Facebooka – panel reklamowy z każdą zmianą staje się coraz bardziej „performance friendly”.
Prognoza na 2016: Rynek reklamy programmatic wciąż będzie rósł i przejmował coraz większe części budżetów wraz z rosnącymi możliwościami. Dostawcy rozwiązań RTB postawią na rozwój w kierunku reklamy „1:1” – coraz większe znaczenie będzie miała gwarancja dotarcia nie do cookiesa, ale do konkretnego odbiorcy. Zaczną więc powstawać osobne strategie dla kampanii wielokanałowych. Reklamodawcy będą wymagali wciąż większej i większej transparentności, dlatego działania w ramach private marketplaces staną się bardziej powszechne i uporządkowane.
Trend roku 2015: Mobile stał się standardem. Zarówno po stronie kluczowych wydawców jak i w e-commerce’ach notuje się coraz więcej wizyt z urządzeń mobilnych, a rok 2015 był szczególny pod tym względem. To właśnie w ostatnim roku w wielu e-sklepach odnotowano po raz pierwszy więcej odwiedzin z urządzeń mobilnych niż z desktopów. W performance marketingu kluczowe wydaje się coraz częstsze zwracanie uwagi na inkrementalną korzyść dla marki z reklamy w danym kanale. Takie spojrzenie jest możliwe dzięki analizom multichannel, w których wykorzystujemy modele atrybucji i koszt mediowy pozyskania danej akcji. Można być pewnym, że „rok mobile” pozostał z nami na stałe utrwalając się w erę post-PC (kolejny buzzword).
Prognoza na rok 2016: Jeśli chodzi o 2016 myślę, że celem dla większości z nas będzie optymalizacja ruchu z mobile, który na chwilę obecną często cechuje się niższym współczynnikiem konwersji niż ruch z desktopów. To, czego nam wszystkim życzę to udostępnienia przez Google’a lub Facebooka narzędzia, które pozwoli na mierzenie efektów cross-device reklamy i zanalizowanie tychże wyników przy użyciu dedykowanego modelu atrybucji.
Trend roku 2015: Miniony rok był zdecydowanie rokiem rozwoju reklamy online, szczególnie w segmentach reklamy display, video, social media. Największym wyzwaniem przed jakim stanęli projektanci reklamy display było wycofywanie się ze wsparcia dla technologii Flash przez przeglądarki internetowe. Skutkowało to zmianą narzędzi do tworzenia kreacji reklamowych i koniecznością nauczenia się ich wykorzystania. Dotychczasowy standard został zastąpiony technologią HTML5, która przyniosła ze sobą zarówno ograniczenia jak i otworzyła przed marketerami nowe możliwości.
Tradycyjne reklamy display w dużej mierze przekształciły się w reklamy Rich Media, oparte na interakcji z użytkownikiem, zaprojektowane w taki sposób aby zainteresować i zachęcić użytkownika do rozwinięcia pełnej kreacji. Reklamy Rich Media dają dużo większe możliwości, odbiorca widzi na stronie wyłącznie prostą kreację a po wykonaniu określonej akcji może zobaczyć video, galerię zdjęć, szczegóły produktu lub od razu przejść do kupna tego produktu.
Rok 2015 to także duży rozwój reklam video, głównie wykorzystywanych w reklamach typu in-stream pojawiających się w playerach, ale także coraz częściej w reklamach display. Wzrost popularności video w bannerach oraz wykorzystywanie Rich Media wynikają z faktu, że internauci poświęcają niewiele czasu na czytanie treści bannerów, bardziej przemawiają do nich treści audiowizualne.
Prognoza na rok 2016: Nowy rok to czas na dalszy rozwój segmentu video oraz tworzenie jeszcze bardziej interaktywnych i multimedialnych treści. Szybko zmieniające się zachowania i przyzwyczajenia internautów spowodują, że rok 2016 będzie czasem eksperymentów i nieszablonowych rozwiązań.
Trend roku 2015: Powtarzanie jednej mantry w końcu znajduje uzasadnienie. Liczba zapytań do Google z telefonów komórkowych pierwszy raz przewyższyła liczbę zapytań z komputerów stacjonarnych w 10 krajach świata (m.in. USA i Japonii). Prawdopodobnie w najbliższych latach możemy spodziewać się podobnej sytuacji w Polsce. Mobile, Mobile, Mobile!
Prognoza na rok 2016: Reklama wideo będzie konsekwentnie zwiększała swój udział w rynku reklamy internetowej. W większym stopniu znajdzie zastosowanie w budowaniu wizerunku marki i zaangażowania potencjalnych klientów. Podejrzewam również, że systematycznie będzie zwiększać swoją konkurencyjność w stosunku do tradycyjnych reklam telewizyjnych, dzięki większym możliwościom targetowania tematycznego.
Trend roku 2015: W sferze komunikacji z własną bazą klientów, rok 2015 był zwrotem w kierunku Marketing Automation. Korzyść dostrzegli zarówno marketerzy, jak i dostawcy usług związanych z email marketingiem, rozwijając swoje narzędzia o moduły umożliwiające automatyzowanie niektórych typów komunikatów.
Prognoza na rok 2016: Rok 2016, w mojej opinii, będzie rokiem rozwoju Marketing Automation w sektorze B2C, szczególnie narzędzi dedykowanych e-sklepom. Kampanie na porzucony koszyk, kampanie zawierające ostatnio przeglądane produkty, czy rekomendacje produktów staną się standardem i must have każdego sklepu internetowego. Dodatkową korzyść przyniesie zautomatyzowana analityka bazy transakcyjnej, która ułatwi marketerom dotarcie do klientów na każdym etapie ich cyklu życia.