Proces wdrożenia automatyzacji
0

Zalety wdrożenia automatyzacji dla Ciebie, Twojej firmy i klientów

Współczesny marketing, sprzedaż, zarządzanie i obsługa klienta w dużej mierze opiera się na automatyzacji. Na rynku pojawia się coraz więcej narzędzi optymalizujących niemal wszystkie procesy biznesowe i te związane z prowadzeniem firmy. Nic dziwnego – czas i informacja to najcenniejsze waluty, a automatyzacja procesów pozwala na zaoszczędzenie tego pierwszego, i łatwiejsze przetwarzanie tego drugiego. Poznaj 3 zalety, jakie niesie ze sobą automatyzacja.

Mierzalne efekty automatyzacji

Automatyzacja w firmie to proces, który opiera się o narzędzia internetowe. A te zwykle dostarczają mierzalnych danych. Jak zmierzyć, czy wprowadzony proces automatyzacji przynosi oczekiwane efekty? Po pierwsze – przed wdrożeniem automatyzacji musisz określić jej cel i wskaźniki sukcesu, które są dla Ciebie kluczowe. W przypadku automatyzacji marketingu i sprzedaży podstawowym wskaźnikiem będzie ROI kampanii.

Sukces łatwo określisz, porównując efekty kampanii marketingowych przed i po wdrożeniu systemu marketing automation. Ale to nie jedyny, mierzalny wskaźnik. Dzięki narzędziom MA jesteś w stanie określić, ile czasu Twojego zespołu zaoszczędziłeś i (być może) wykorzystałeś do innych zadań, a także ocenić, czy marketing automation pozwoliło Ci na dotarcie do nowych i bardziej wartościowych klientów. Dobrym wskaźnikiem będzie też liczba nowych leadów, jakie wylądowały w lejku sprzedażowym. Automatyzując z kolei obsługę klienta, wskaźnikiem sukcesu będzie dla Ciebie przede wszystkim czas zaoszczędzony na pracy Twojego zespołu, ale też liczba i tempo obsłużonych klientów, jak również liczba pozytywnych komentarzy, dotyczących doświadczenia związanego z Twoją marką. Narzędzia automatyzujące dostarczają całego ogromu liczb, statystyk, danych i raportów, ale to Twoim zadaniem jest określenie tych wskaźników, które są dla Ciebie kluczowe, i porównanie ich z okresem przed wdrożeniem automatyzacji.

Usprawnienia wewnątrz organizacji

Automatyzacja, jeśli jest wdrożona poprawnie, odbija się pozytywnie na pracy całego zespołu i firmy również wewnętrznie. A to dlatego, że po pierwsze – automatyzujemy przede wszystkim te czynności, które są żmudne i powtarzalne. Ściągnięcie ich z głowy pracowników pozytywnie wpływa na ich morale, a dodatkowo pozwala na wykorzystanie ich kreatywnego potencjału do innych działań. Po drugie – procesy automatyzuje się po to, by firma mogła się rozwijać i być skalowalna. Jeśli wdrożysz odpowiednie narzędzia, to nie jesteś zmuszony zwiększać zatrudnienia przy rosnącej liczbie klientów, a także nie obarczasz w takim przypadku swoich pracowników nadmiarem pracy. No i na końcu – procesy automatyzacji pozwalają też na unikanie ludzkich błędów w zadaniach, które wymagają przetwarzania dużej ilości danych. Wszystkie te elementy przekładają się na zadowolony zespół i sprawny, niezakłócony rozwój firmy.

Zalety automatyzacji procesów w firmie dla klientów

Przede wszystkim – indywidualną obsługę, a to podstawa sukcesu w dzisiejszym e-commerce, która bezpośrednio przekłada się na sprzedaż. Zalety automatyzacji dla firmy to m.in. to, że jesteś w stanie gromadzić i wykorzystywać dane o konkretnych klientach, ich preferencjach i historii kontaktu z Twoją firmą, dzięki czemu możesz kierować do nich spersonalizowaną ofertę i reklamy. A gdy już uda Ci się taką ofertę stworzyć, znacznie zwiększasz szanse, że dany klient dokona u Ciebie zakupu i zadowolony wróci po więcej. W dzisiejszym marketingu wygrywają te marki, które potrafią zadbać o pozytywny brand experience – a dzięki automatyzacji osiągniesz go znacznie łatwiej i mniejszym nakładem pracy nawet wtedy, gdy obsługujesz setki tysięcy klientów.

Czy warto automatyzować?

Tak! Udowadniają to liczne case study, które nie raz opisywaliśmy na naszym blogu. Proces wdrożenia automatyzacji wiąże się oczywiście z koniecznością przygotowania strategii, wybrania odpowiednich narzędzi i przeszkolenia zespołu, ale to proces, który się zwraca na dalszym etapie w formie zaoszczędzonego czasu, zwiększonej sprzedaży i większej liczby zadowolonych klientów. Jeśli prowadzisz firmę, która obsługuje miesięcznie klientów liczonych w dziesiątkach, setkach czy setkach tysięcy, to automatyzacja jest tym narzędziem, które pozwoli Ci na lepsze poznanie odbiorców oraz na stabilny rozwój, bez konieczności nadmiernego inwestowania w dodatkowy personel.

Share Button