Co to jest PPC?

PCC to jeden z modeli reklamowych, który bardzo często jest wykorzystywany w internetowych kampaniach. Co to jest PCC i kiedy warto stosować taką formę marketingu?

Co to jest PPC?

Czym jest reklama PPC?

PPC oznacza Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie. PCC to płatny model reklamy online, w którym reklamodawcy uiszczają opłatę za każdym razem, gdy ich reklama zostanie kliknięta.

Marketerzy tworzą reklamy, a następnie algorytmy licytują określone frazy wyszukiwania w trybie aukcji online. To pozwala im na wyświetlanie swoich reklam na stronie wyników wyszukiwania danych fraz. Czyli, aby reklama PCC była skuteczna, musi przebić się przez inne oferty reklamowe na dane frazy. Działa tu zasada „kto zapłaci więcej jest lepiej widoczny”.

Za każdym razem, gdy reklama jest odczytana (wysyłając odwiedzającego na landing page lub stronę internetową), pobierana jest niewielka opłata. To także bannery reklamowe, w które klika użytkownik. PPC to w zasadzie ukierunkowana forma zakupu wizyt na stronie internetowej, która, miejmy nadzieję, zakończy się konwersją, niezależnie od tego, czy jest to zapis np. na szkolenie, czy sprzedaż pary butów.

Reklamy PCC mogą pojawiać się:

  • na stronach internetowych,
  • platformach społecznościowych,
  • w aplikacjach mobilnych.

Zazwyczaj wyglądają one podobnie do treści wokół nich. Dla przykładu, reklamy na kanałach w mediach społecznościowych, takich jak Facebook i Twitter, mają taki sam format jak posty organiczne, ale są oznaczone jako „Sponsorowane” lub „Propozycje”.

Jak działa PCC?

W reklamie Pay Per Click reklamy podlegają systemowi licytacji, znanemu jako Aukcja Reklamowa. Jest to zautomatyzowany proces, w którym główne wyszukiwarki internetowe ustalają ważność i trafność ogłoszeń pojawiających się na ich stronie wyników wyszukiwania. Na aukcji, reklamodawcy licytują słowa kluczowe, które są istotne dla ich działalności.

Na przykład, jeśli Twoja firma sprzedaje akcesoria do kempingu, będziesz chciał licytować takie słowa kluczowe jak „najlepsze śpiwory”. Użyj narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, aby znaleźć konkretne słowa kluczowe, aby oszacować odpowiednią objętość i średni kosztem za kliknięcie.

Po uzyskaniu odpowiednich słów kluczowych, stwórz ogłoszenie i ustaw je w platformie wyszukiwarki. Dodaj słowa kluczowe, na które ma reagować reklama. Ustaw stawki za wzrost w sekcji reklam w wynikach wyszukiwania, w których będą wyświetlane ich reklamy.

Oprócz ceny ofertowej platforma reklamowa analizuje również takie czynniki jak wynik jakości i rozszerzenia reklam, aby ustalić, która reklama jest odpowiednia dla najwyższej pozycji. Na przykład wynik jakości podsumowuje jakość reklamy na podstawie trafności reklamy, jakości strony docelowej i współczynnika klikalności.

Przykładowo, wynik jakości podsumowuje jakość reklamy na podstawie znaczenia reklamy, doświadczenia płynącego z kontaktu z landing page, oraz wskaźnika klikalności. Kiedy użytkownik składa zapytanie wyszukiwania, uruchamia się skomplikowany algorytm obliczeniowy, który jest realizowany przez wyszukiwarkę opartą na Aukcji Reklamowej. Dzięki temu reklama odpowiedniej marki może zostać wyświetlona odpowiedniemu gronu odbiorców. Redukuje to koszty i zwiększa dopasowanie treści do konsumenta. Wyniki tych obliczeń określają, jakie ogłoszenia są wyświetlane, jaka jest ich kolejność i przez jakiego reklamodawcę zostanie wyświetlona.

Czym się różni SEM od PCC?

Ponieważ zarówno SEM, jak i PPC zajmują się promocją za pośrednictwem wyszukiwarek, istnieje tendencja do korzystania z nich zamiennie.

Reklama PPC wyświetla konkretny rodzaj reklamy, którą widzisz na górze strony z wynikami wyszukiwania, SEM jest szerszym pojęciem obejmującym wiele różnych rodzajów promocji za pośrednictwem wyszukiwarek.

Search Engine Marketing (SEM) obejmuje zarówno płatne, jak i organiczne strategie marketingu cyfrowego. Ostatecznym celem marketingu w wyszukiwarkach jest zwiększenie widoczności firmy w głównych wyszukiwarkach. Obejmuje on optymalizację wyszukiwarek (SEO) oraz reklamę Pay Per Click.

PPC, z drugiej strony, odnosi się do płatnej reklamy online, gdzie nie płaci się za samo wyświetlanie reklamy na stronie wyników wyszukiwania. Zamiast tego, płacisz za każdym razem, gdy ktoś kliknie na tę reklamę, aby dostać się do Twojej strony internetowej lub landing page.

Czym się różni SEM od PCC?

Istnieje wiele korzyści z korzystania z reklamy Pay Per Click:

  • PPC jest mierzalne i możliwe do prześledzenia. Możesz zobaczyć, jak Twoje kampanie są wykonywane, w tym wrażenia, kliknięcia i konwersje, ruch, który otrzymujesz i jak wyniki korelują z Twoim budżetem,
  • Zapewnia lepsze zrozumienie zachowań i wzorców wyszukiwania klientów,
  • W przeciwieństwie do SEO, PPC pozwala na szybkie ustawienie kampanii, tworzenie reklam oraz znajdowanie (pozyskiwanie) nowych klientów i perspektyw. Nie musisz czekać na efekty – zaczynasz widzieć je od razu po uruchomieniu kampanii,
  • Otrzymujesz elastyczność budżetu. Możesz ustawić swój budżet reklamowy i wybrać, ile chcesz wydać. Na przykład, jeśli widzisz pozytywne wyniki, możesz szybko zwiększyć swój budżet,
  • Otrzymujesz mnóstwo opcji targetowania, niezależnie od tego, czy występuje targetowanie słowa kluczowego poprzez wyszukiwanie reklam, czy skupienie się na konkretnej grupie demograficznej w sieci wyświetlaczy,
  • Twoje reklamy działają na wszystkich platformach, w tym na urządzeniach przenośnych i stacjonarnych.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny i teraz już wiesz, co to jest PPC! Potrzebujesz pomocy w skonfigurowaniu skutecznej kampanii PPC? Skontaktuj się z nami!